Een fastfoodketen aanklagen omdat je de reclame voor hun snacks misleidend vindt: een groep klanten van Burger King in Amerika hebben vorige week die stap gezet. En ze zijn niet de enige, vertelt VS-correspondent Björn Soenens. "Elk jaar gaat het om meer dan 200 klachten."
Vorige week stapten klanten van Burger King in de Verenigde Staten naar de rechter. Ze klagen de fastfoodketen aan voor misleidende reclame: de bekende Whopper-burger zou in het echt kleiner zijn dan de advertenties doen uitschijnen. Burger King zelf liet in een reactie aan BBC weten dat ze niet verplicht zijn hun burgers er "exact zoals op de foto" te laten uitzien.
Het is niet de eerste keer dat een Amerikaans fastfoodrestaurant voor de rechter wordt gesleept door misnoegde klanten, weet onze VS-correpondent Björn Soenens. "Vorig jaar werden twee andere ketens, McDonalds en Wendy's, voor gelijkaardige redenen aangeklaagd. Dit jaar was ook al Taco Bell aan de beurt omdat hun pizza's en wraps slechts de helft van de geadverteerde vulling zouden bevatten", vertelt hij in de VRT NWS-podcast "Het Uur van de Waarheid".
Groeiend fenomeen
"Twintig jaar geleden waren er nog maar 40 à 50 zaken per jaar over dit soort voedselmisleiding", gaat hij verder. "Nu zijn het er meer dan 200. Je ziet een groeiende assertiviteit bij consumenten. Dat ligt onder andere aan hoe snel sociale media video's en berichten over klagende klanten verspreiden."
Amerikanen durven ook snel een advocaat onder de arm te nemen. "Je hebt een advocaat per 300 inwoners, dat is best wat", zegt Soenens. "Veel van die advocaten zeggen dat hun cliënt ook niets moet betalen zolang ze de zaak niet winnen. Tegelijk verzamelen ze een hele groep mensen, soms tienduizenden tot een miljoen, in een zogenaamde class action lawsuit. Dat is een rechtszaak waarbij je een grote groep mensen vertegenwoordigt. Het vergroot de kans om een zaak te winnen. Bij ons is zo'n lawsuit niet toegestaan, omdat het een lawine aan rechtszaken zou veroorzaken die lang duren en veel geld kosten."
In ons land zijn dit rechtszaken over dit soort misleinde reclame ook nog niet echt voorgekomen, laten Test Aankoop en de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame weten. Consumenten hier weten dat producten er niet helemaal hetzelfde uitzien als in de advertenties, klinkt het.
Miljoenen dollars schadevergoeding
Klanten die zo'n zaak winnen, kunnen daar heel wat geld mee verdienen. "Even geleden is er een rechtszaak geweest rond de proteïnebar, Clif Bar. Daar zat meer suiker in dan de hoeveelheid die de producenten beweerden. De aanklagers kregen 10,5 miljoen dollar schadevergoeding. Zo'n bedrag is niet uitzonderlijk. Vaak gaat het om miljoenen dollars, omdat rechters vinden dat het beantwoordt aan veel toekomstige klachten. Tegelijk is dat bedrag veel minder dan wat een fastfoodketen verdient aan een product."
Wie aan het langste eind trekt in de rechtszaken tegen Burger King, McDonalds en Taco Bell moet nog blijken.
Om af te sluiten benadrukt Soenens dat we dit groeiend fenomeen moeten nuanceren. "De meerderheid van de Amerikanen is hier niet mee bezig. Fastfood is vaak gelinkt aan armoede. Veel mensen die geldproblemen hebben, eten in dit soort ketens omdat het goedkoper is. Die liggen niet wakker van een Whopper die niet lijkt op de advertentie."
0 件のコメント:
コメントを投稿