Vorig jaar werden meer dan 200.000 ritten van De Lijn geschrapt. Er komt een rist maatregelen, waaronder een startpremie van 1.000 euro voor wie voor De Lijn wil werken.
ls er op iedere bus of tram die in 2018 werd geschrapt slechts tien mensen stonden te wachten, dan werden vorig jaar meer dan twee miljoen (potentiële) reizigers teleurgesteld. 200.015 ritten werden geschrapt, dat is meer dan een vervijfvoudiging in vergelijking met 2013.
In haar verdediging wijst De Lijn naar de 98,2 procent van de 11 miljoen ritten die wél wordt gereden. ‘Maar we zijn ons ervan bewust dat voor de reiziger elke geschrapte rit er een te veel is’, zegt woordvoerster Inge Debruyne. Twee derde van de geschrapte ritten wijt De Lijn aan stakingsacties, een vijfde aan personeelstekort.
Gepensioneerden
Ondanks verwoede aanwervingscampagnes blijven heel wat vacatures openstaan. Dit jaar zijn er 570 nieuwe chauffeurs nodig, 120 vacatures moeten nog worden ingevuld. Chauffeur is een knelpuntberoep. Al nam De Lijn volgens Debruyne verscheidene maatregelen om het personeelstekort weg te werken. Zo wordt de taalvereiste Nederlands minder streng en worden grammaticale fouten door de vingers gezien. De Lijn wil ook (brug)gepensioneerden inschakelen op hun vertrouwde lijnen van vroeger. ‘We willen alleen niet toegeven op het vlak van veiligheid en rijvaardigheid.’
De vervoersmaatschappij krijgt, na de bekendmaking van het trieste dieptepunt wat het aantal geschrapte ritten betreft, extra hulp van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). ‘Ik wil een startpremie van 1.000 euro invoeren om het aantrekkelijker te maken om te komen werken bij De Lijn.’
Jan Coolbrandt, voorzitter van ACV Openbare Diensten, twijfelt aan de cijfers die de vervoersmaatschappij bekendmaakte. ‘Ze proberen vermoedelijk het enorme personeelstekort te verdoezelen door de grootste problemen aan stakingen toe te schrijven.’
De vakbondsman zegt dat er hoognodig nieuwe chauffeurs moeten worden aangeworven. ‘Wij pleiten voor een voortraject, waardoor ook mensen die minder lang naar school geweest zijn, de mogelijkheid krijgen om chauffeur te worden. Het is niet omdat je de opleiding aanpast aan dat soort kandidaten dat je geen goede opleiding meer kunt organiseren. Daarnaast moet de chauffeur een hoger loon krijgen en moet De Lijn aan zijn arbeidsorganisatie werken. Maak gewoon betere roosters. Nu ligt de werkdruk veel te hoog en moeten chauffeurs hyperflexibel zijn.’
Read Again https://www.standaard.be/cnt/dmf20190722_04521250
0 件のコメント:
コメントを投稿