De Japanse biergroep Asahi betaalt 16 miljard Australische dollar (10 miljard euro) voor Carlton & United Breweries.
AB InBev trok eind vorige week de beursintroductie van zijn Aziatische tak op de beurs van Hongkong in. Met een verhoopte opbrengst van ruim 9 miljard dollar (8 miljard euro) had dat de grootste beursoperatie van het jaar kunnen worden. De Aziatische beursgang moest AB InBev ook helpen om zijn schuldenberg af te bouwen. Het afblazen van de operatie was dan ook een dikke streep door de rekening van CEO Carlos Brito & co.
Donderdag berichtte de Australische pers dat een verkoop van Carlton & United Breweries in de lucht hing. De deal is nu een feit. Het prijskaartje ligt hoger dan verwacht. AB InBev vangt - schulden inbegrepen - 16 miljard Australische dollar (10 miljard euro) voor zijn lokale dochter. Dat komt overeen met 14,9 keer de genormaliseerde brutobedrijfswinst (ebitda) van het bedrijf. Ter herinnering: SABMiller - intussen een onderdeel van AB InBev - legde in 2011 zo'n 11 miljard Australische dollar op tafel voor CUB.
Asahi krijgt ook een licentie van AB Inbev om zijn internationale merken (Stella Artois, Hoegaarden, Corona, enzovoort) in Australië te verkopen. De twee zijn geen onbekenden voor mekaar. Enkele jaren geleden kochten de Japanners de Oost-Europese merken van de door AB InBev overgenomen brouwer SABMiller voor 7,3 miljard euro.
AB InBev gaat de opbrengst van de verkoop van CUB gebruiken om zijn schuldgraad te verlagen. De bierreus stelt dat de afbouw van zijn schuldenberg tot minder dan 4 keer de brutobedrijfswinst (ebitda) tegen eind 2020 niet afhankelijk is van de afronding van de CUB-deal.
De multinational blijft geloven dat de verkoop van een minderheidsbelang van zijn Aziatische tak via een beursgang nog steeeds 'strategisch zin heeft, zij het aan een correcte waardering'.
0 件のコメント:
コメントを投稿