Volgens Het Nieuwsblad werden in zeven weken tijd al voor 15.500 euro aan schadevergoedingen terugbetaald. Tientallen eigenaars van onterecht afgekeurde wagens trokken naar de Vlaamse Ombudsman Bart Weekers. Hij oordeelde dat de keuringscentra strenger hadden gecontroleerd dan wat de nieuwe Europese richtlijnen rond voorruiten voorschrijven. "Niet elke kras of barst leidt automatisch tot een rode kaart", zegt Weekers. "Alleen krassen en barsten in het zichtveld van de bestuurder en dat van de passagier leiden tot een rode kaart."
Maar de keuringscentra waren in de eerste weken waarin de nieuwe regels van kracht werden, strenger dan Europa voorschrijft. "Ook krassen in het veld achter de zonneklep of in de zwarte band van het dashboard waren aanleiding voor een afkeuring", zegt Weekers. 38 eigenaars van wagens die hun voorruit lieten vervangen na een onterechte afkeuring, krijgen nu de kostprijs voor die vervanging terugbetaald. Maar lang niet alle klagers kregen gelijk. "We hebben zo'n 500 klachten gehad over die strengere regels en de manier waarop ze worden toegepast. In 38 gevallen hebben wij geoordeeld dat die klacht terecht was", zegt Weekers.
Ombudsman Weekers vindt dat de dienst Mobiliteit te laat en te weinig heeft gecommuniceerd rond de strengere regelgeving rond voorruiten die sinds het voorjaar geldt. Om dergelijke situaties in de toekomst te vermijden werkt de dienst Mobiliteit nu aan een website waarin de keuringsregels voor iedereen helder worden uitgelegd. "In Nederland bestaat zo'n website met duidelijke tekeningen en illustraties die uitleggen hoe de keuring gebeurt en welke regels er gelden. Daar moet Vlaanderen ook naartoe", zegt Weekers.
Read Again https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/07/04/autokeuring-te-streng-voor-krassen-en-barsten-in-voorruit/
0 件のコメント:
コメントを投稿