2020年2月18日火曜日

Nieuwe ontslagronde verwacht bij Blokker-winkels - De Tijd

Dinsdag is D-day voor de Belgische winkels van Blokker. Wellicht kondigt de directie nieuwe winkelsluitingen aan. Of zelfs het vertrek van de keten uit België. 'Amper acht van de 123 winkels maken winst.'

Het zijn spannende uren voor de 670 Belgische werknemers van de Nederlandse winkelketen Blokker. Dinsdag om 10.30 uur organiseert de directie een bijzondere ondernemingsraad. Rond 13 uur volgt een aankondiging voor het personeel. Michiel Witteveen - de topman en eigenaar van het Nederlandse moederbedrijf Mirage Retail - zakt speciaal naar België af.

België is een probleem.
Michiel Witteveen
CEO en eigenaar Blokker

Al sinds 2014 maakt Blokker België verlies. De omzet daalt jaar na jaar. Vorig jaar kromp de verkoop met 31 procent tot 60 miljoen euro. Dat is de helft minder dan in 2011. Bij de vakbonden is te horen dat maar een handvol van de 123 Belgische winkels - twee tot acht - winst maakt.

'België is een probleem', zei Witteveen eind vorig jaar. 'Dat gaan we evalueren.' Blokker voerde een doorlichting uit om na te gaan welk potentieel de Belgische winkels nog hebben en welke maatregelen nodig zijn.

Het bedrijf wou maandag niets kwijt, maar waarnemers en vakbonden vrezen het ergste. 'We verwachten dat opnieuw jobs verloren gaan en winkels sluiten', zegt vakbondsvrouw Inge De Beule (BBTK). 'Het is zelfs niet ondenkbaar dat Blokker al zijn Belgische winkels sluit.'

Zo'n vaart loopt het waarschijnlijk niet, zegt haar ACV-collega Marc Jacobs. 'De directie heeft ons altijd gezegd dat Blokker hoe dan ook in Nederland én België blijft. Meneer Witteveen nam de keten vorig jaar over van de stichtersfamilie Blokker. De overdracht gebeurde met enkele voorwaarden. Mogelijk ook de bepaling dat Blokker in België actief moet blijven, al weten we dat niet zeker.'

Herstructurering
In 2017 verloren 230 Belgen hun job toen Blokker 63 winkels sloot.

Nadien verbeterde de situatie niet. De keten lanceerde verschillende testwinkels met nieuwe winkelconcepten. De bedoeling was een concept te vinden dat wel succesvol was en het door te voeren in alle winkels. Maar tot een grote uitrol kwam het niet.

Intussen ziet het gros van de Belgische Blokker-winkels er al twintig jaar hetzelfde uit, terwijl de winkelsector grondig veranderd is. Blokker zag de vernieuwingen te traag komen en mispakte zich onder andere aan de opkomst van e-commerce.

In onze branche zullen de fysieke winkels te allen tijde hun meerwaarde behouden boven de virtuele.
Jaap Blokker
Voormalig CEO (in 2010)

Terwijl webwinkels als Bol.com aan hun onlinegroeiverhaal begonnen, pende toenmalig topman Jaap Blokker in het jaarverslag over 2009: ‘Zoals verwacht mocht worden, is de rol van het internet bij de verkoop van detailhandelsartikelen in 2009 weer fors toegenomen. Voor ons type winkels is die ontwikkeling een minder grote bedreiging dan voor vele andere, zoals platenwinkels en boekhandels. Veel van onze artikelen willen nog altijd eerst bekeken, bevoeld en besnuffeld worden voor ze mee mogen naar het huis van de consument. Daarmee zullen in onze branches de fysieke winkels te allen tijde hun meerwaarde behouden boven de virtuele.’ Ook de opkomst van goedkope winkelketens als Action snoepte klanten weg.

In 2018 halveerde de omzet van de Belgische en Nederlandse Blokker-winkels naar 817 miljoen euro. Net als het jaar voordien was er 344 miljoen euro verlies.

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMicWh0dHBzOi8vd3d3LnRpamQuYmUvb25kZXJuZW1lbi9jb25zdW1lbnRlbmdvZWRlcmVuL25pZXV3ZS1vbnRzbGFncm9uZGUtdmVyd2FjaHQtYmlqLWJsb2trZXItd2lua2Vscy8xMDIwODY5Ny5odG1s0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿