Vanaf vandaag tot en met zaterdag leggen de piloten en het cabinepersoneel van luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines het werk neer, waarbij zo’n 315 vluchten zouden worden getroffen. Voorlopig lijkt het erop dat de vluchten die wel gepland zijn, kunnen doorgaan. Al dan niet met vertraging. Of er nog meer personeel afhaakt, zal in de komende uren blijken.
Uit onvrede met de hoge werkdruk staken de piloten en het cabinepersoneel van Brussels Airlines vandaag 23, vrijdag 24 en zaterdag 25 juni. De piloten zijn ook ontevreden omdat de directie niet tegemoetkomt aan hun vraag om het zogenoemde “cafetariaplan”, een budget voor extralegale voordelen, te indexeren. Daarnaast zouden er klachten zijn over betalingen die niet correct worden uitgevoerd en werkroosters die te laat worden gepubliceerd.
De komende drie dagen staan momenteel 525 vluchten gepland. Daarvan zouden zo’n 315 vertrekkende en aankomende vluchten, waarvan 38 langeafstandsvluchten, worden geschrapt. Het zou om en bij de 40.000 reizigers treffen. De luchtvaartmaatschappij schat dat ongeveer 40 procent van het oorspronkelijke vluchtprogramma wel kan doorgaan.
Op het bord in de vertrekhal van de luchthaven staan vanochtend zo'n 25 geschrapte vluchten. De vluchten van Brussels Airlines die wel gepland stonden, zijn vanmorgen (al dan niet met wat vertraging) opgestegen.
De staking wordt volgens de vakbonden goed opgevolgd. "We hebben opgeroepen om massaal naar hier te komen vandaag om te tonen aan het management dat we het menen", zegt Olivier Van Camp van de socialistische vakbond BBTK. "Vandaag willen we nogmaals een signaal geven aan de directie dat het voor ons genoeg is geweest en dat ze deftig discussiëren en nadenken over het beroep dat piloten en hostessen hebben en de vermoeidheid die die mensen moeten meemaken."
Spijtig dat we op deze manier een hoop chaos moeten veroorzaken bij onze geliefde passagiers
Beluister hieronder het interview met piloot Bart Smet (Brussels Airlines) in "De ochtend" op Radio 1.
Piloot Brussels Airlines over staking: "Alles moet efficiënt, menselijke factor ontbreekt"
Een van die piloten is Bart Smet. Hij voert mee actie op de luchthaven. "Ik vind het jammer dat het zover is moeten komen", vertelt hij in "De ochtend" op Radio 1. "We hadden het ook liever anders gezien, zodat we niet op deze manier met onze rug tegen de muur werden geduwd. Spijtig dat we op deze manier een hoop chaos moeten veroorzaken bij onze geliefde passagiers en het grondpersoneel."
De computer doet zijn werk, maar de menselijke factor ontbreekt
Volgens Smet is het vooral de werkdruk die de situatie onhoudbaar maakt. "Overuren, weekendwerk, nachtarbeid zijn allemaal zaken die niet voorkomen in ons wettelijk kader. Het enige wat wij hebben is een limiet opgelegd door Europa. Een normale werknemer kan 38 à 40 uren werken in de week. Wij kunnen er 60 doen", legt hij uit.
"Een computersysteem maakt voor ons "de meest efficiënte planning", met alle gevolgen van dien. Bijna twee jaar vragen we om hier iets aan te doen. De efficiënte planning naar de productie is er, maar de menselijke factor ontbreekt. De vermoeidheid stapelt zich op."
Een goede balans is volgens Smet wanneer je uurroosters kan maken die als resultaat hebben dat niemand van het personeel moet afbellen wegens vermoeidheid. "Maar daar zitten we momenteel ver van af. Eer je effectief die beslissing maakt om aan te geven dat het niet meer gaat of dat je te moe bent, zijn er al bepaalde grenzen overschreden. Eigenlijk kan je op dat moment zeggen dat het al te ver is doorgeslagen naar de foute kant en dat er al vroeger had ingegrepen moeten worden."
Wat als ik een vlucht geboekt heb?
Iedereen die een vlucht heeft geboekt, wordt gecontacteerd door Brussels Airlines, ongeacht of de vlucht doorgaat of niet. De maatschappij vraagt daarom om contactgegevens bij de boeking na te kijken, zodat ze getroffen passagiers onmiddellijk kunnen bereiken.
Passagiers die geboekt hebben via een (online) reisagentschap of een tour operator, wordt gevraagd om het agentschap rechtstreeks te contacteren, zo staat te lezen op hun website.
Annuleringen bij Ryanair
De piloten en het cabinepersoneel van Ryanair leggen eveneens het werk neer. Zij doen dat op vrijdag 24, zaterdag 25 en zondag 26 juni. Bij de Ierse lagekostenmaatschappij heerst onvrede over mislukte onderhandelingen over een nieuwe cao. De vakbonden klagen aan dat er geen respect is voor de Belgische arbeidswetgeving, en dat een personeelsdienst in ons land ontbreekt.
Intussen is Ryanair begonnen met vluchten te annuleren. Officiële communicatie vanuit de maatschappij blijft voorlopig uit, maar de woordvoerster van Charleroi Airport heeft alvast weet van 254 geannuleerde heen- en terugvluchten in Charleroi. Alleen al voor de vertrekkende vluchten zouden er daardoor 21.000 passagiers worden getroffen.
Volgens Brussels Airport zou het in Zaventem dan weer gaan om een tiental annuleringen per dag (telkens 5 heen- en 5 terugvluchten), voor morgen en overmorgen. Voor zondag zijn er nog geen aantallen bekend.
0 件のコメント:
コメントを投稿