2022年7月20日水曜日

Bijna 1 op de 3 nieuwe wagens in België is hybride of elektrisch, maar levertermijnen blijven oplopen - VRT NWS

31,6 procent van de nieuwe wagens die in de eerste helft van dit jaar in België werden ingeschreven, zijn hybride of elektrisch. Dat blijkt uit cijfers van mobiliteitsfederatie Febiac. Vorig jaar was dat nog 23,4 procent en in 2019 amper 6,4 procent. Maar ook de wachttijden voor een nieuwe wagen blijven uitzonderlijk lang: van enkele maanden tot meer dan een jaar.

Tijdens de eerste zes maanden van 2022 werden 195.387 ingeschreven nieuwe wagens ingeschreven in België. Dat is een daling van bijna 16 procent ten opzichte van het begin van vorig jaar. Opvallend: steeds meer mensen kiezen voor elektrische of hybride wagens. Dat blijkt uit cijfers van mobiliteitsfederatie Febiac.

Vooral bedrijven kiezen hybride of elektrisch

Bedrijven en zelfstandigen zijn goed voor het grootste aandeel van de nieuwe wagens die worden ingeschreven in België (61,8%) en zij kiezen ook het vaakst voor (deels) elektrisch aangedreven wagens. Niet verwonderlijk, want vanaf 2026 zullen alleen nog bedrijfswagens die geen broeikasgassen uitstoten, zoals elektrische auto's, volledig fiscaal aftrekbaar zijn.

Van de meer dan 120.000 nieuwe wagens die bedrijven en zelfstandigen in de eerste helft van dit jaar inschreven, was 40 procent hybride of elektrisch (8,8 % volledig elektrisch). Daarmee domineren de geëlektrificeerde voertuigen de zakelijke markt. Benzinemotoren zijn daar nog goed voor 37 procent marktaandeel, diesel voor 22,7 procent en CNG en LPG vormen samen 0,3 procent van de markt. 

Particulieren schreven begin dit jaar bijna 75.000 nieuwe wagens in, maar daar zien we de grote omslag naar elektrisch of hybride nog niet. Dat komt vooral omdat die wagens vaak duurder zijn dan benzine- of dieselwagens. 

In 18 procent van de gevallen had die wagen een geëlektrificeerde motor (3,3 % volledig elektrisch). Dat is meer dan het aantal dieselmotoren (10,3 %). Benzine blijft bij particulieren wel de absolute koploper met 70 procent marktaandeel. CNG en LPG zijn hier samen goed voor 1,7 procent.

Enkele maanden wachten lijkt me nog optimistisch, in heel wat gevallen gaat het al over meer dan een jaar

Alain Devos, hoofdredacteur Autogids

Ondank de gestegen vraag naar elektrische wagens blijven wachttijden enorm lang. Dat geldt overigens ook voor andere nieuwe wagens. De coronacrisis heeft geleid tot een wereldwijd een tekort aan onderdelen en sindsdien lopen de wachttijden op. "Afhankelijk van het model en type dat je wil, moet je op dit moment enkele maanden tot een jaar wachten op een nieuwe auto", zegt Gabriel Goffoy van Febiac.

"Een snelle levering is vandaag een uitzondering geworden", vertelt Alain Devos, hoofdredacteur van Autogids. "Enkele maanden wachten lijkt me nog optimistisch, in heel wat gevallen gaat het al over meer dan een jaar. Maar dat wordt natuurlijk niet altijd op die manier aan de klant gecommuniceerd. Dealers weten trouwens vaak zelf ook niet hoe lang ze zullen moeten wachten op bepaalde onderdelen."

Niet alleen langer wachten, maar ook meer betalen

Opvallend: ondanks dat er voor de productie van elektrische wagens meer schaarse onderdelen - zoals halfgeleiderchips - nodig zijn, worden ze soms toch nog sneller geleverd dan diesel- of benzinewagens. "Constructeurs kiezen ervoor om modellen te produceren waar het meest aan verdiend kan worden en dus wordt er soms zelfs voorrang gegeven aan die elektrische wagens."

Bepaalde merken kiezen er ook voor om steeds minder kleine modellen te produceren. Ze hebben die productie op pauze gezet of zelfs helemaal stopgezet. Daardoor wordt het aanbod dat beschikbaar is voor de particulier een stuk duurder. 

Langs de andere kant gaat het wel goed met de winstcijfers van de autoconstructeurs. "Een groep als Volkswagen, die heeft het voorbije jaar door leverings- en productieproblemen een pak minder auto's verkocht en toch is hun winst aanzienlijk gestegen." 

"Constructeurs hebben duidelijk prioriteit gegeven aan grotere en duurdere modellen. Vanuit bedrijfsstandpunt kan je de constructeurs dat niet kwalijk nemen, maar de consument is wel de dupe van die keuzes", besluit Devos.

Volledig elektrisch tegen 2026?

Vanaf 2026 zullen alleen nog bedrijfswagens die geen broeikasgassen uitstoten, zoals elektrische auto's, volledig fiscaal aftrekbaar zijn. Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) wil de bedrijfswagens gebruiken als een hefboom om het volledige wagenpark in België duurzamer te maken.

Filip Rylant van autofederatie Traxio ziet enkele uitdagingen op dat vlak: "De sector doet er alles aan om voldoende elektrische wagens te kunnen leveren, maar we blijven met de vraag zitten of er wel voldoende grondstoffen gaan kunnen geleverd worden. Zeker voor zeldzame grondstoffen als lithium zal dat niet vanzelfsprekend zijn."

Bij Febiac zijn ze iets minder bezorgd. "Wij verwachten dat de markt tegen 2024 zal stabiliseren", aldus Goffoy. Toch raadt de federatie de sector aan om vooruitziend te zijn, want 2026 zal er snel zijn: "Als je een vloot beheert voor een bedrijf of je wil zelf binnenkort een nieuwe wagen aanschaffen, is het verstandig om tijdig aan de zoektocht te beginnen."

"Febiac verdedigt natuurlijk de belangen van de autosector en moet optimistisch zijn", nuanceert Alain Devos. "Ik hoor van verschillende grote merken dat ze hadden gehoopt dat er deze zomer al beterschap zou zijn, maar dat blijkt dus niet het geval. 2024 is ook nog veraf, voor mensen die dringend een nieuwe auto nodig hebben, is dat een magere troost."

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiaWh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMi8wNy8yMC9iaWpuYS0xLW9wLWRlLTMtbmlldXdlLXdhZ2Vucy1pbi1iZWxnaWUtaXMtaHlicmlkZS1vZi1lbGVrdHJpc2NoL9IBAA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿