"Mastodon" wordt door sommigen naar voren geschoven als hèt alternatief voor Twitter nu techmiljardair Elon Musk daar de boel heeft overgenomen. De servers van Mastodon zouden het gisteren zelfs even moeilijk hebben gekregen door nieuwe toestroom aan gebruikers. Wat is Mastodon eigenlijk en gaat het echt Twitter vervangen?
Waarover gaat het? Techmiljardair Elon Musk heeft Twitter overgenomen en dat lijkt veel gebruikers van het medium niet te bevallen. Berichten van misnoegde gebruikers worden gretig getweet en geretweet. "Het gaat vooral om mensen die bekeken hebben wat Musk in het verleden al heeft gezegd over hoe we communiceren", zegt computerwetenschapper Jeroen Baert (KU Leuven) daarover in "De ochtend" op Radio 1. "Hij zegt bijvoorbeeld dat alles wat volgens de wet legaal is, ook moet kunnen op Twitter."
Platformen met minimale moderatie worden heel snel een vergaarbak van al het vuils van het internet
Alleen is dat niet ideaal op het internet. "De geschiedenis leert ons dat platformen met minimale moderatie heel snel een vergaarbak worden van al het vuils van het internet", zegt Baert. "Een bedrijf als Twitter kan moeilijk die lijn volgen: ze zijn afhankelijk van adverteerders. Die wil zijn advertenties niet zien staan tussen racistische en extreem gewelddadige dingen."
Ook het wispelturige karakter van Musk speelt Twitter parten. Baert verwijst bijvoorbeeld naar het moeizame proces om Twitter over te nemen. "Eerst wilde hij wel, dan weer niet, daarna was er een rechtszaak en nu lijkt hij het medium weer heel erg te willen." Tegelijk heeft Musk een groot deel van de top van het bedrijf ontslagen en gaan er veel ideeën rond. "Van het verkopen van abonnementen tot agressievere advertenties. Het valt nog te bezien of de gebruikers dat gaan pikken."
Beluister hier het gesprek in "De ochtend":
Is Mastodon het nieuwe Twitter?
Veel Twittergebruikers zouden daarom een overstap naar Mastodon overwegen. De servers van Mastodon hadden het gisteren zelfs even moeilijk. Het sociaal netwerk wordt door sommigen nu hèt alternatief genoemd voor Twitter. Nochtans is het verre van een nieuw medium. "Het bestaat al enkele jaren", weet Baert. "Het is een project dat is opgezet door vrijwilligers en waar al jaren aan getimmerd wordt. In tegenstelling tot Twitter is het zeer gedecentraliseerd. Het is vrijheid-blijheid open software."
Het is een project dat is opgezet door vrijwilligers en waar al jaren aan getimmerd wordt
"Het lijkt op het eerste zicht wel wat op Twitter", zegt Baert voort. De naam is Engels voor "mastodont", een uitgestorven slurfdier dat verwant was aan de mammoet. In plaats van tweets verstuur je op Mastondon toots. Dat getoeter mag wat langer zijn dan de gemiddelde vogelfluit: 500 tekens in plaats van 280 bij Twitter.
En dat zijn niet de enige verschillen. "Zo is het niet mogelijk om een bericht van iemand met tekst van jezelf te delen, zoals vaak gebeurt op Twitter. Dat wordt vaak gebruikt om mensen aan te vallen. Om tegen je volgers te zeggen: kijk eens hoe irritant, dom of erg deze persoon is."
Mastodon is geen commercieel bedrijf dat een concurrent probeert te zijn van Twitter
Daarnaast draait Mastodon op vrijwilligers. "Het is geen commercieel bedrijf dat een concurrent probeert te zijn van Twitter", zegt Baert. Het is ook klein platform met naar schatting 4 miljoen gebruikers. "De gedecentraliseerde eigenschappen van het netwerk maken het moeilijk om het precieze aantal gebruikers te tellen." Ter vergelijking: Twitter heeft zowat 430 miljoen gebruikers.
"Twitter is bovendien zelf al een klein sociaal netwerk, zeker in vergelijking met pakweg TikTok of Instagram." TikTok heeft zowat een miljard actieve gebruikers, Instagram anderhalf miljard en Facebook zelfs bijna 3 miljard.
Ook bij de eerste geruchten over overname van Twitter door Elon Musk werd Mastodon als alternatief genoemd. Toen kwamen er volgens Eugen Rochko, de oprichter van Mastodon, in een toot 85.000 nieuwe gebruikers bij in enkele dagen tijd. Niet niets, maar ook geen grote stormloop dus. Baert verwacht niet dat mensen nu wel massaal gaan overstappen. "Veel mensen gaan wel eens een kijkje nemen", legt hij uit.
Baert vindt het vooral interessant, omdat het mensen aan het denken zet over hun sociale media. "Het is positief dat mensen zien dat er een alternatief bestaat met een andere filosofie: een alternatief dat draait op vrijwilligers en geen inkomsten zoekt via advertenties", zegt de computerwetenschapper. "Als we sociale media willen gebruiken die in eigen beheer zijn en die ons niet gebruiken, gaan we er misschien voor moeten betalen. Willen we onze privacy en onze data behouden, gaan we er een paar euro per maand voor moeten ophoesten."
0 件のコメント:
コメントを投稿