Nooit eerder maakten zoveel mensen gebruik van sociale media, nooit eerder ook was er zo'n aanbod en toch gaat het helemaal niet goed met die sociale netwerken. Vrijdag liet Twitter weten dat het de helft van zijn personeelsbestand gaat schrappen en ook Meta (het bedrijf achter Facebook, WhatsApp en Instagram) verloor recent een kwart van zijn beurswaarde. Wat is er aan de hand?
Kersvers Twitter-baas Elon Musk liet via mail duizenden medewerkers weten dat ze buiten liggen. "Vandaag is jouw laatste werkdag binnen het bedrijf", luidde de harde boodschap voor ruim 3.700 collega's. Musk wil besparen, eerst in het middenkader of bij de managers. Volgens hem is dat broodnodig om "Twitter op het gezonde (financiële) pad te brengen", want elke dag lijden ze een verlies van 4 miljoen.
"Het was met de botte bijl van Musk", legt VRT NWS-technologiejournalist Bram Vandeputte uit in "De ochtend" (Radio 1). "Dit is redelijk uitzonderlijk voor de technologiesector. Ik herinner me wel nog het verhaal van 900 mensen die hun ontslag kregen in één videogesprek via Zoom."
Het slabakken van Twitter is evenwel niet nieuw. Vandeputte: "Twitter is nooit het meest succesvolle netwerk geweest, ook al heeft het een grote naam naar de buitenwereld toe. Het is het kleinere broertje van een Facebook, en recent nu TikTok. De verliezen stapelden zich op. Je kan je de vraag stellen waarom Musk dan het bedrijf koopt voor 44 miljard dollar als het toch in slechte papieren zit?"
Vandeputte merkt op dat alle sociaalnetwerksites gebruikers verliezen aan TikTok, the new kid on the block. Voor Musk is er een bijkomend probleem. "Hij heeft nood aan adverteerders (inkomsten) en die hebben nu de pauzeknop ingedrukt voor veel opdrachten. Ze kijken de kat uit de boom. Welke richting gaat het bedrijf uit?"
Minder advertenties, correctie na corona
Maar in het algemeen is er iets gaande bij de technologiegiganten. Expert Vandeputte wikt en weegt: "In de Amerikaanse media is er al maanden sprake van de Big Tech Slowdown, sommige trekken zelfs de handrem helemaal op. Dit jaar alleen al zijn er meer dan 100.000 ontslagen geweest in die brede sector. Het gaat vaak om werknemers van de klantendienst of koeriers. Bijvoorbeeld Apple zegt dat ze bewust gaan nadenken over uitbreiding (met andere woorden over aanwervingen)."
Een zwakte wordt blootgelegd: de voorbije jaren was er weinig innovatie bij de grote spelers
De huidige economische crisis doet bedrijven besparen. "Als er minder inkomsten zijn, voelen bedrijven als een Twitter en Google dat zeer goed. Het zijn gigantische advertentieplatformen, want het is gratis en wij zijn het product. Tijdens corona was the sky the limit. Alles gebeurde online, de aandelen gingen door het dak. Nu komt er een correctie: mensen gaan terug fysiek kopen, de verkoop van tablets en smartphones valt terug en het zero-covidbeleid in China heeft een impact op de aanvoerketen", analyseert Vandeputte.
Hij vindt dat er de voorbije jaren weinig innovatie is gebeurd bij de grote spelers. "Deze periode legt pijnlijk een zwakte bloot: Google en Facebook zijn nog altijd enorm afhankelijk van adverteerders, bovendien zijn er uitdagers als TikTok die het hen moeilijk maken, en bij Apple is de iPhone de belangrijkste inkomstenbron terwijl dat toestel niet meer zo innovatief is. De zoektocht naar nieuwe ideeën is niet eenvoudig. Facebook investeert fors in de metaverse. Dat kost miljarden zonder voorlopig enige winst. Dat zorgt binnen het bedrijf voor wrevel, en ook investeerders zijn niet overtuigd."
Kunnen we de situatie vergelijken met de fameuze dotcom-bubbel van begin de jaren 2000? "Snapchat verliest 80 procent op de beurs, Amazon 45 procent, Google 40 procent, enz. Zal de bubbel effectief barsten? Er zijn veel gelijkenissen, maar ook verschillen want heel wat bedrijven zijn volwassen geworden en staan steviger in hun schoenen. Er wordt eerder gesproken van een correctie, sommigen maken zich op voor een donkere winter."
BELUISTER - Expert Bram Vandeputte duidt de mindere tijden in de technologiesector in "De ochtend":
0 件のコメント:
コメントを投稿