2019年9月9日月曜日

Leroy: 'Vertrek was niet reden voor aandelenverkoop' - De Standaard

Dominique Leroy, ontslagnemend ceo van Proximus, betreurt ‘de perceptie die is ontstaan’ over de verkoop van haar Proximus-aandelen. Ze deed die een maand voor haar vertrek bij het telecombedrijf.

Vrijdag was gebleken dat de Proximus-ceo een maand voor haar vertrek bij het beursgenoteerde overheidsbedrijf nog een pakket aandelen ter waarde van ruim 285.000 euro te gelde had gemaakt. Beurswaakhond FSMA onderzoekt of het om verboden handel met voorkennis gaat.

Toen Leroy donderdagavond haar vertrek aankondigde, kreeg de beurskoers van Proximus een stevige tik.

‘Ik wilde al eerder verkopen’

In een 'persoonlijke boodschap' geeft Leroy nu toelichting bij haar verkoop en zegt ze dat haar vertrek daar los van staat. ‘Een ceo van een beursgenoteerd bedrijf heeft weinig momenten waar hij zijn eigen aandelen kan verhandelen op de beurs’, verdedigt ze zich. Sinds 22 november 2018 zat ze in een ‘gesloten periode’. ‘Het was al meerdere maanden dat ik graag mijn aandelen wenste te verkopen, maar dit mocht niet', schrijft ze.

1 augustus was volgens Leroy de eerste dag waarop opnieuw verrichtingen toegelaten waren. ‘Ik heb daarom eind juli instructies gegeven aan mijn bank om op die dag aandelen te verkopen, wat gebeurd is met melding aan de toezichthouder, zoals het hoort.’

Op dat moment had Leroy naar eigen zeggen nog niet besloten om Proximus te verlaten. ‘Ik was in gesprek over de hernieuwing van mijn contract en had enkele gesprekken met verschillende externe partijen, waaronder KPN’ - het Nederlandse telecombedrijf waarheen ze op 1 augustus zal verhuizen.

Perceptie

Leroy begrijpt dat de timing van de verkoop ‘achteraf bekeken’ de perceptie kan wekken dat ze die deed omwille van haar vertrek. ‘Dit is zeker niet de reden van mijn aandelenverkoop, maar dit kan - doordat de communicatie van mijn vertrek al begin september moest gebeuren - zo begrepen worden. Ik betreur dat’, besluit ze.

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://www.standaard.be/cnt/dmf20190908_04597625

0 件のコメント:

コメントを投稿