2019年11月19日火曜日

De Lijn schrapt Gentse elektrische bussen - De Tijd

In Gent voert De Lijn een proefproject met elektrische bussen af. Volgens De Lijn komt er maar geen vergunning. Volgens de Vlaamse regering is die niet nodig.

De Lijn schrapt een proefproject in Gent om zes elektrische bussen te laten rijden. De milieuvriendelijke bussen zullen ingezet worden in Leuven en Antwerpen. De Lijn zegt het jammer te vinden dat het Gentse stadsbestuur 'niet meer gewicht in de schaal legt om de nodige vergunningen af te leveren'.

In 2017 kondigde De Lijn een proefproject aan met een 20-tal elektrische bussen in Gent, Leuven en Antwerpen. De eerste passagiers zouden eind 2019 kunnen opstappen. De Lijn heeft bij fabrikant VDL uit Roeselare de elektrische voertuigen al aangekocht maar zegt de vergunningen voor de nodige laadpalen niet rond te krijgen. 

Vergunning

De uitleg is bizar. In januari stelde Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a) nog een vraag aan toenmalig Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Ben Weyts hierover. Die antwoordde dat er een vrijstelling van vergunning is voor de laadpalen in Gent.

Gents schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) reageert in ieder geval verbaasd op de beslissing van De Lijn. 'Bij de stad Gent is nooit het signaal gegeven dat er een probleem was bij het uitrollen van die laadpalen', klinkt het. 'We betreuren dat De Lijn ons, als stad die het meest uitgesproken kiest voor openbaar vervoer, niet als echte partner heeft behandeld.'

De Lijn wou met het moeizame proefproject duidelijkheid scheppen over de haalbaarheid en praktische uitdagingen bij het ontplooien van elektrisch openbaar vervoer. Ze ambieert om tegen 2025 elektrisch te rijden in alle Vlaamse stadskernen.

Daarvoor zijn 900 elektrische bussen nodig. Maar de financiering voor de aankoop van die voertuigen is nog niet rond en in het nieuwe Vlaamse regeerakkoord wordt over de aangekondigde omslag niet gesproken.

Brussel en Amsterdam

In Brussel lijkt de ontplooiing van een elektrisch wagenpark alvast minder problematisch. Daar bestelde openbaarvervoermaatschappij MIVB ruim 100 hybride bussen en meer dan 30 volledig elektrische bussen. Ook in Nederland loopt de elektrificatie van bussen vlot. Vorige week plaatste mobiliteitsbedrijf Transdev daar nog een bestelling van 156 elektrische bussen voor het openbaar vervoer in de regio Amsterdam.

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiYGh0dHBzOi8vd3d3LnRpamQuYmUvb25kZXJuZW1lbi90cmFuc3BvcnQvZGUtbGlqbi1zY2hyYXB0LWdlbnRzZS1lbGVrdHJpc2NoZS1idXNzZW4vMTAxODMxNzIuaHRtbNIBAA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿