2020年2月6日木曜日

Orange Belgium strikt recordaantal televisieklanten - De Tijd

De sterke groei van het televisieaanbod LOVE moet ook in 2020 de groei van de nummer drie van de Belgische telecom schragen.

Orange Belgium   had op de beurs een moeilijk jaarbegin, mogelijk biedt het kwartaalrapport soelaas. De dienstenomzet van de would-be prijzenbreker op de Belgische telecommarkt - dus exclusief hardware zoals de doorverkoop van mobieltjes - steeg met een stevige 6,5 procent naar 222,8 miljoen euro. Dat is beter dan de 219 miljoen waar analisten op rekenden. 

De belangrijkste groeimotor is LOVE, het scherp geprijsde televisieaanbod van Orange Belgium. Orange Belgium strikte over het vierde kwartaal 25.000 nieuwe klanten, een record sinds de lancering in 2016. De teller staat nu op 258.000, 43 procent meer dan een jaar eerder. 

EBIT-TAAL

Orange Belgium introduceerde vorig jaar het mondvol 'EBITDAaL'. Het gaat nog altijd om de winst vóór rentelasten, belastingen en afschrijvingen (ebitda). Maar wel ná leasekosten. Dat is een gevolg van een nieuwe boekhoudregel (IFRS16), die bedrijven verplicht hun leaseschulden op de balans te nemen.

Een neveneffect van die nieuwe boekhoudregel is dat de ebitda minder dan ooit een goede graadmeter is van de cashgeneratie van een bedrijf, omdat die geen rekening houdt met de rentelasten verbonden aan de operationele kosten. Dat lost Orange Belgium op met de toevoeging 'aL'.

De telecomoperator meldt dat zijn kabelaanbod voor het derde kwartaal op rij een positieve operationele winst draaide, ondanks de tot nader order vrij dure huurtarieven die Orange Belgium als virtuele operator voor het kabelnetwerk van Telenet moet betalen. De operationele cashflow blijft wel negatief, al werd die cash drain in 2019 wel bijna gehalveerd tot 31,7 miljoen euro. 

Prijzenbrekers

-36 miljoen
Schuldafbouw
De schuldenlast van Orange Belgium is in 2019 met 36 miljoen verminderd tot 234 miljoen euro.

De brutobedrijfswinst (het mondvol EBITDAaL, zie inzet) gaat 6 procent hoger naar 79,6 miljoen euro. Ook die is beter dan verwacht: analisten verwachtten een beperkte stijging, tot 78,4 miljoen euro. De toename kwam er ondanks enkele extra kosten, zoals de rechten voor het merk Orange die Brussel sinds vorige lente aan het Parijse moederbedrijf moet storten.

©rv

Merk wel dat de bedrijfswinst, na afschrijvingen dus, met 10,9 miljoen euro in het vierde kwartaal slechts een zevende van de brutobedrijfswinst beloopt (zie screenshot). 

Netto stijgt de winst over het vierde kwartaal naar 11 miljoen euro. Over heel 2019 gaat de groepswinst van 32,4 naar 34 miljoen euro of 0,57 euro per aandeel.

De telecomoperator verhoogt het dividend van 50 naar 60 cent en keert meer dan de integrale nettowinst uit aan de aandeelhouders. Voor die verwennerij verwijst het bedrijf naar de 'vooruitzichten op middellange termijn'. De schuldenlast is in 2019 dankzij een solide cashflow met 36 miljoen verminderd tot 234 miljoen euro. 

Voor 2020 voorspelt CEO Michaël Trabbia een brutobedrijfswinst (EBITDAaL) van 310 à 330 miljoen euro. Dat is een stijging van 7 procent tegenover de 300 miljoen euro over 2019 en in lijn met de verwachting van de analisten (322 miljoen).

Het stevige kwartaalrapport helpt het aandeel Orange Belgium in Brussel donderdag 2 procent hoger naar 18,60 euro. 

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiaGh0dHBzOi8vd3d3LnRpamQuYmUvb25kZXJuZW1lbi90ZWxlY29tL29yYW5nZS1iZWxnaXVtLXN0cmlrdC1yZWNvcmRhYW50YWwtdGVsZXZpc2lla2xhbnRlbi8xMDIwNjA3My5odG1s0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿