2020年12月6日日曜日

Brusselse eigenaars leasingwagen dreigen dubbel te betalen a... - De Standaard

Tenzij een samenwerkingsakkoord met de gewesten daar verandering in brengt, zullen Brusselse eigenaars van een leasingwagen de kilometerheffing moeten betalen, zonder dat ze profiteren van een afschaffing van de huidige verkeersbelasting. ‘Een typisch Belgische situatie’, zegt minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD).

De Brusselse regering wil vanaf 2022 een kilometerheffing invoeren voor alle auto’s die op het grondgebied van het gewest rijden (DS 4 december). Zo wil ze niet langer het bezit, maar het gebruik van de auto belasten - en zo de files terugdringen. Het voorstel was amper gelanceerd, of werd al neergesabeld door zowat de voltallige Vlaamse regering.

In tegenstelling tot Brusselaars zouden Vlaamse en Waalse pendelaars immers niet kunnen profiteren van een afschaffing van de huidige verkeersbelastingen, die zij in hun eigen gewesten betalen. Daardoor kijken zij aan tegen een dubbele belasting. N-VA bestempelde de Brusselse plannen prompt als een ‘platte belastingverhoging’.

Nu blijkt datzelfde ook op te gaan voor Brusselse leasingwagen-eigenaars. Het gewest kan de verkeersficaliteit ten aanzien van leasingbedrijven immers niet op eigen houtje wijzigen. Dat kan alleen mits een akkoord met de andere gewesten - dat er dus nog lang niet is. Het gevolg: zoals het er nu naar uitziet, zullen ook Brusselse eigenaars van een leasingswagen zowel de heffing als de huidige verkeersbelastingen betalen.

Minister Gatz hoopt, net zoals Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen), dat een akkoord daar alsnog verandering in brengt.

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LnN0YW5kYWFyZC5iZS9jbnQvZG1mMjAyMDEyMDZfOTQzNTY4OTnSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿