2020年12月24日木曜日

Limburgse H.Essers voorziet Europa van Pfizer-vaccins - De Tijd

De Limburgse logistieke groep mag vanaf 26 december de coronavaccins van Pfizer-BioNTech vervoeren over Europa. 'We hebben 600 koeltrailers die we enkel voor farmazendingen inzetten.'

Nu het coronavaccin van het Amerikaans-Duitse duo Pfizer-BioNTech eerder deze week een voorwaardelijke markttoelating heeft gekregen in de Europese Unie, zal het vanaf 26 december over heel Europa exclusief worden vervoerd door de Genkse logistieke dienstverlener H.Essers, het familiebedrijf dat volledig in handen is van de gelijknamige familie.

Het nieuws hing al een tijdje in de lucht, omdat de gespecialiseerde koelvrachtwagens van H.Essers om de haverklap in beeld kwamen op de site van het Amerikaanse farmabedrijf Pfizer in Puurs-Sint-Amands, waar de coronavaccins geproduceerd worden.

In sommige lidstaten is er onderweg extra beveiliging van het leger of de politie van onze Pfizer-vaccintransporten.
Joris Mertens
Directeur farma H.Essers

Bovendien is het geen grote verrassing omdat H.Essers al 15 jaar nauw samenwerkt met Pfizer voor het transport van medicatie en vaccins. 'We kijken er ontzettend naar uit om die knowhow nu in te zetten voor een historisch moment als dit', zegt CEO Gert Bervoets.

'Ons bedrijf bouwde sinds 2006 een sterk gespecialiseerd farmanetwerk uit in Europa voor het vaak complexe transport van gevoelige farmaproducten', aldus Bervoets. 'In combinatie met onze hoogbeveiligde trailers kunnen we het veilig en temperatuurgecontroleerd transport van de vaccins mogelijk maken.'

Over de precieze aantallen Pfizer-vaccins die H.Essers de komende maanden zal vervoeren en over andere leveringsdetails communiceert het bedrijf niet. 'We zullen het transport verzekeren naar verschillende Europese luchthavens en distributiecentra, die de lidstaten zelf hebben aangeduid', wil Joris Mertens, directeur farma bij H.Essers, wel kwijt. 'De 'last mile', of de levering vanuit die distributie- naar de verschillende vaccinatiecentra, zullen we niet voor onze rekening nemen.'

Farmalogistiek is al langer een groeipool voor H.Essers, dat zich daarnaast ook toelegt op chemie, infrastructuur (bouw) en machine-onderdelen. Die worden allemaal behandeld in slimme, IT-gestuurde en temperatuurgecontroleerde magazijnen in heel Europa, samen goed voor meer dan 1,1 miljoen m2.

'De farmadivisie groeit jaar na jaar gemiddeld 7 à 10 procent en is al goed voor een kwart van de totale omzet (die bedroeg 746 miljoen euro in 2019, nvdr),' aldus Mertens. 'Elk jaar vervoeren we zo'n 1,5 miljoen paletten met medicatie en vaccins voor alle grote farmabedrijven.'

De grote troef is dat H.Essers inmiddels beschikt over een Europees netwerk van temperatuurgecontroleerde farmamagazijnen van zo'n 200.000 m2, verspreid over België, Italië, Duitsland, Denemarken en Roemenië.

'Concurrenten vervoeren soms in de voormiddag ook andere producten in hun koeltrailers, en in de namiddag vaccins', zegt Mertens. 'We onderscheiden ons met onze toegewijde vloot van 600 beveiligde en temperatuurgecontroleerde trailers die we enkel en alleen voor farmatransport inzetten. Zo zijn klanten zeker dat die waardevolle zendingen nooit in aanraking komen met andere producten.'

H.Essers heeft een vloot van 600 beveiligde en temperatuurgecontroleerde trailers die uitsluitend voor farmatransport gebruikt worden.

Gezamenlijke expertise

'In onze jarenlange samenwerking met Pfizer en andere farmaklanten hebben we een enorme gezamenlijke expertise opgebouwd op het vlak van temperatuurgevoelig transport,' aldus CEO Gert Bervoets. 'Dat maakt dat we ook nu snel kunnen handelen. We hebben net de laatste hand gelegd aan een draaiboek dat een vlekkeloze en veilige distributie moet garanderen.'

'Cruciaal in dat draaiboek zijn de transporttijden, de 24/7-monitoring en de 'track en tracing' van het transport,' vult Danny Hendrikse, vice president intercompany operations bij Pfizer, aan. 'Ook de temperatuur moet voortdurend worden opgevolgd.'

Om de veiligheid van waardevolle en temperatuurgevoelige farmatransporten te garanderen, beschikt H. Essers ook over een eigen controletoren, waarbij werknemers 24 uur op 24 monitoren waar elke vrachtwagen is en hoe koud het in de trailer is. Die trailers zijn zelf ook nog eens uitgerust met - vaak onzichtbare - extra sloten en sensoren.

'Onze wegtransporten van Pfizer-vaccins gebeuren onder escorte van externe beveiligingsfirma's, zoals dat bijvoorbeeld ook gaat met geldtransporten', preciseert directeur farma Joris Mertens. Onder meer de internationale politie-organisatie Interpol waarschuwde deze maand nog voor het risico op diefstallen van coronavaccins.

'In sommige lidstaten is er nog extra beveiling onderweg van de politie en/of het leger', zegt Mertens. 'De chauffeur van zo'n vaccin-transport kan zijn trailer ook pas openen op de plaats van bestemming, omdat die vergrendeld is met een code. Hij krijgt die code pas als hij ter plaatse contact opneemt met onze controletoren.'

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMicGh0dHBzOi8vd3d3LnRpamQuYmUvb25kZXJuZW1lbi9mYXJtYS1iaW90ZWNoL2xpbWJ1cmdzZS1oLWVzc2Vycy12b29yemlldC1ldXJvcGEtdmFuLXBmaXplci12YWNjaW5zLzEwMjczNjE3Lmh0bWzSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿