2020年12月23日水曜日

4.000 vrachtwagens vast aan Britse kust - De Tijd

Aan de Britse kant van het Kanaal staan zowat 4.000 vrachtwagens vast, wachtend op de heropening van de grens met Frankrijk.

In Engeland neemt de chaos aan de gesloten Kanaaltunnel toe. Op het terrein van de gesloten luchthaven in Manston staan 2.180 vrachtwagens geparkeerd, zo zegt een woordvoerder van het graafschap Kent. Daarnaast staan er nog eens 630 vrachtwagens langs de M20, de autosnelweg die Londen met Dover verbindt en ook langs Folkstone, waar de Kanaaltunnel begint, loopt. Britse handelsorganisaties schatten dat in totaal zowat 4.000 vrachtwagens op dit moment wachten op toestemming om het land te verlaten.

Frankrijk sloot zondag de grens met het Verenigd Koninkrijk nadat daar een nieuwe, zeer besmettelijke variant, van het coronavirus was opgedoken. Die Franse eigengereidheid leidde dinsdag tot kritiek in de Duitse economische wereld. 'Het symbolische effect van de sluiting kan niet duidelijker zijn, ook al wordt het veroorzaakt door de pandemie', zegt Clemens Fuest, de voorzitter van het vermaarde IFO-instituut.

Brits premier Boris Johnson voerde maandagavond wel een telefoongesprek met Frans president Emmanuel Macron. Dinsdag zoeken beide landen in spoed verder naar een oplossing. Een mogelijke uitweg biedt Johnsons aanbod om alle truckers die de overtocht willen maken, eerst een coronatest te laten ondergaan. Zo zou Frankrijk vanaf woensdag zijn grenzen weer openen. Die extra coronatests nemen echter ook flink wat tijd in beslag, en dreigen de enorme stilstand aan de Britse kust maar traag te doen oplossen.

Intussen stijgt de kritiek onder de gestrande truckers. Veel informatie krijgen ze niet, sanitaire voorzieningen zijn gering, en velen hebben ook onvoldoende voedsel bij om dagen te kamperen langs de wegen van het graafschap Kent. Volgens de Britse sectorfederatie van transporteurs kregen de truckers maandag van de lokale overheden hooguit elk een graanreep.

De wachtende vrachtwagens vormen een rampscenario dat eigenlijk pas binnen tien dagen, bij een chaotische brexit, werd verwacht. De coronapandemie heeft het vervroegd.

Parallel aan de Brits-Franse gesprekken om de tunnel en havens weer te openen, lopen ook nog altijd de brexitonderhandelingen. Naar verluidt zijn de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk dichter bij een akkoord over de visrechten gekomen, maar de kwestie blokkeert nog altijd een handelsakkoord. Michel Barnier, de hoofdonderhandelaar van de EU, brieft de 27 EU-regeringen dinsdagnamiddag en spreekt ook het Europees Parlement toe.

De Britse regering vroeg vorige week dat de Europese vissers hun activiteiten op de Britse visgronden met 60 procent zouden verminderen. Die eis zou nu al tot 30 procent zijn geslonken, wat nog altijd niet volstaat voor de EU. Brussel wil maximaal 25 procent afgeven.

Andere vragen over het visbeleid gaat over een overgangsperiode en wat er gebeurt als het Verenigd Koninkrijk Europese visboten onrechtmatig de toegang zou afsnijden.

Rechtbanken

Andere twistpunten gaan over soevereiniteit van rechtbanken en de spelregels voor eerlijke concurrentie. Londen staat op zijn soevereiniteit om die regels zelf te bepalen, terwijl de EU in ruil voor douanevrije handel eist dat het VK zijn bedrijven gelijkaardige regels voor het sociaal en ecologisch beleid oplegt.

Zonder akkoord treden op 1 januari de maximumtarieven van de Wereldhandelsorganisatie in werking. Die zouden voor de Vlaamse export een extra kostprijs van bijna 1 miljard euro per jaar betekenen.

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiXWh0dHBzOi8vd3d3LnRpamQuYmUvZG9zc2llci9ldXJvcGFyZWVrcy80LTAwMC12cmFjaHR3YWdlbnMtdmFzdC1hYW4tYnJpdHNlLWt1c3QvMTAyNzM0MzguaHRtbNIBAA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿