In "De wereld vandaag" op Radio 1 ging Lachaert vanmiddag verder in op de kwestie. "Op zich is het logisch dat steden zoals Brussel of Antwerpen, die tot de meest filegevoelige steden ter wereld behoren, zoeken naar oplossingen om slim het verkeer te sturen. Daar zit een logica in die wij als partij kunnen begrijpen. Het enige probleem: je kan dat in ons land niet invoeren als je geen akkoord hebt met de andere gewesten."
"De consensus binnen onze partij, en dat weet Sven Gatz ook, is dat nu een overleg moet starten tussen de Brusselse regering en de andere regeringen met de bedoeling om een compensatieregeling uit te werken", aldus de voorzitter van de Vlaamse liberale partij. Komt die regeling er niet, dan vreest Egbert Lachaert dat de Brusselse kilometerheffing een "onhaalbaar verhaal" wordt.
In het Brusselse regeerakkoord staat overigens dat de Brusselse regering een "verlangen" heeft om een samenwerkingsakkoord tussen de gewesten te sluiten met het oog op de invoering van een intelligente kilometerheffing. Erg dwingend klinkt dat "verlangen" niet. "Als dat verlangen niet tot realiteit komt, dan moet men realistisch zijn, dan kan men dat niet eenzijdig doorzetten. Dat hebben wij ook met Sven Gatz besproken", zegt Lachaert. "Als men toch eenzijdig zou doorzetten, dan is het standpunt op Vlaams niveau heel duidelijk. Dan zal men daar alle middelen voor inzetten om dat te verhinderen.”
Beluister Egbert Lachaert in "De wereld vandaag" op Radio 1 (en lees verder onder audiofragment):
Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiQmh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMC8xMi8wNC9zdGFkc3RvbC1icnVzc2VsLXBvbGl0aWVrL9IBAA?oc=5
0 件のコメント:
コメントを投稿