De Aziatische stadstaat Singapore voerde al in 1975 een stadstol in. Het doel was de ellenlange files in het centrum terug te dringen. Singapore koos toen voor het zogenoemde principe van de "cordonheffing": rond het centrum werd een lijn getrokken en wie met de auto of vrachtwagen die lijn overstak, betaalde tussen 7u30 en 9u30 een bescheiden bedrag van 1,90 euro. Bussen en carpoolers hoefden niet te betalen. Door het economische succes van de stad nam de autodruk verder toe en moest de overheid het systeem regelmatig bijsturen. Sinds 1994 betaal je de heffing de hele dag door (niet ’s nachts), de tarieven gingen stelselmatig de hoogte in en het betalende gebied werd ook wat groter.
In 1998 schakelde de stad over op een elektronisch betaalsysteem met tolpoorten en camera’s op alle toegangswegen. Wil je de stad in, dan moet je een zogenoemde OBU (On Board Unit) in je wagen installeren. In die OBU zit een oplaadbare betaalkaart. Telkens als je onder een tolpoort rijdt, gaat een bedrag van je kaart af (tot 2 dollar per keer). Het tarief varieert wel naar tijdstip – duurder in de spits – toegangsweg en voertuigtype. Hoe vaker je een tolpoort passeert, des te hoger natuurlijk je dagelijkse factuur. In 2021 wil de overheid overschakelen op een gps-gebaseerd systeem. Elk voertuig betaalt dan op basis van de route die het kiest.
Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiaGh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMC8xMi8wMy9raWxvbWV0ZXJoZWZmaW5nLWJydXNzZWwtZ2FhdC1oZXQtdmVyc3QtdmFuLWFsbGUtc3RlZGVuLWRpZS1vb2kv0gEA?oc=5
0 件のコメント:
コメントを投稿