2022年5月18日水曜日

Benzine stijgt naar recordprijs in België: is het de moeite om in een buurland te gaan tanken? - VRT NWS

Vanaf vandaag betaal je in ons land aan de pomp maximaal 2,025 euro per liter benzine 95. Hoe zit dat in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Luxemburg? Zijn we beter of slechter af dan onze buren en loont het in sommige gevallen de moeite om aan de andere kant van de grens te shoppen?

De recordprijs van 2,025 euro voor een liter benzine 95 is het gevolg van de schommelingen van de noteringen van de olieproducten op de internationale markten. Die gaan door de Russische inval in Oekraïne steeds verder de hoogte in. De maximumprijs voor diesel bedraagt bij ons overigens momenteel 2,018 euro per liter.

In België bepaalt de federale overheid maximumprijzen voor brandstoffen, waaronder benzine. Ook in Luxemburg is dat het geval. In de meeste andere landen gelden alleen adviesprijzen of is de prijsvorming vrij. Toch zorgen die maxima in België niet per se voor lagere tarieven. 

Luxemburg

In Luxemburg is de benzine al jaren goedkoper. “Dat komt omdat de overheid minder accijnzen en btw heft. Recent kwam daar wel een koolstoftaks bovenop, maar het verschil met ons land blijft nog interessant,” zegt Johan Mattart, directeur van de Belgische Federatie van Brandstoffenhandelaars (Brafco).

In het grote tankstation op de snelweg A3 van Luxemburg-Stad naar de Franse grens richting Metz betaal je momenteel 1,806 euro. Op een tank van 50 liter scheelt je dat bijna 11 euro met de Belgische maximumprijs. Luxemburg blijft dus de goedkoopste buur, al is het groothertogdom voor de meeste Vlamingen natuurlijk alleen interessant als stop voor een tanksessie op weg naar het zuiden. 

Frankrijk

In Frankrijk is de prijsvorming in principe vrij. Er zijn verschillen per departement en regio. “In de regel geldt: hoe dichter tankstations bij elkaar liggen, hoe lager de prijzen zijn, gewoon door de concurrentie. In dunbevolkte gebieden of op snelwegtrajecten met weinig stations liggen ze hoger omdat automobilisten vaak geen ander alternatief hebben dan om daar te tanken,” zegt Maarten Matienko van VAB.

De actuele benzineprijzen op de snelweg kunnen best hoog zijn. Zo betaal je op de A1 van Lille naar Parijs in het station van Phalempin momenteel 2,076 euro per liter, meer dus dan in België. Op de A16 in Duinkerke (richting Calais) loopt de prijs zelfs op tot 2,119 euro. De pompuitbaters recupereren zo deels de hoge concessieprijzen die ze aan de Franse beheerder van de snelweg moeten uitkeren.

De afrit naar het eerste tankstation op de Franse A1 voorbij Lille (c) Google

De prijzen in kleinere stations weg van de snelweg zijn lager, maar dat is bij ons natuurlijk ook zo. Zo betaal je net over de grens in Roncq vlak bij de E17 momenteel 1,888 euro. “In sommige gevallen liggen de Franse prijzen in die kleinere stations net een tikkeltje lager dan bij ons, onder andere door de korting van 15 eurocent per liter die de Franse overheid sinds 1 april toepast", aldus Mattart.  “Het gevolg is dat er vanuit onze grensgebieden wel wat benzinetoerisme richting Frankrijk is, onze lokale pomphouders klagen daar over.”

Nederland

In de Vlaamse gemeenten die aan Nederland grenzen, is het beeld omgekeerd. Daar profiteren pomphouders van toerisme vanuit Nederland. Logisch, want de zogenoemde gemiddelde landelijke adviesprijs (GLA) voor benzine 95 bedraagt in Nederland vandaag maar liefst 2,309 euro. Dat komt omdat de Nederlandse overheid op benzine erg veel accijnzen heft, méér dan op diesel. 

Duitsland

In Duitsland betaal je momenteel ook meer dan in België, al hangt het af van het station. Volgens de mobiliteitsorganisatie ADAC - vergelijkbaar met onze Touring en VAB – bedraagt de gemiddelde prijs van 1 liter benzine 95 daar nu 2,030 euro. Anders dan bij ons en in Frankrijk en Nederland komt de Duitse overheid pas op 1 juni met kortingen om de prijs aan de pomp te temperen, maar Berlijn zet dan wel een echte bazooka in.

Een Duits tankstation met opvallend veel Nederlandse nummerplaten: tanktoerisme (c) ANP

"Vanaf 1 juni 2022 komt er een korting van 14 eurocent per liter diesel en van maar liefst 30 eurocent voor benzine," zegt VRT-journalist en Duitslandkenner Jeroen Reygaert. "Dat is veel later dan de kortingen bij ons of in Nederland en Frankrijk. De Duitse besluitvorming werkt dan ook als een logge tanker: elke deelstaat moest ermee akkoord gaan, zeker omdat een korting van 30 cent voor benzine een flink gat in de Duitse begroting slaat."

En toch, vanaf 1 juni is het zover. Op basis van de huidige gemiddelde prijs zou een liter benzine dan 1,73 euro kosten. Dat is zelfs goedkoper dan in Luxemburg. ADAC verwacht begin juni dan ook een ware stormloop op de tankstations. De pret is echter van korte duur want de korting zal volgens de huidige plannen maar drie maanden duren. Voorlopig dan toch.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiaGh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMi8wNS8xNi9yZWNvcmRwcmlqcy1iZW56aW5lLWV1cm8tOTUtdmFuLTItMDI1LWV1cm8taG9lLXppdC1kYXQtaW4tZGUtYnUv0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿