Het Autosalon heeft voor zijn honderdste editie meer dan een kwart miljoen bezoekers naar de Heizel gelokt. Dat heeft autofederatie Febiac bekendgemaakt op de slotdag van het salon. Gabriel Goffoy, woordvoerder van Febiac en het Autosalon, zegt dat het nog altijd vooral bedrijven zijn die interesse hebben in elektrische wagens. Zij worden vanuit de overheid fiscaal gestimuleerd om hun wagenpark te vergroenen, maar voor de particulier is er volgens hem veel minder steun.
Het is vandaag de slotdag van het Autosalon op de Heizel in Brussel. "De afgelopen dagen bezochten gemiddeld zo'n 30.000 mensen per dag het salon", zei Gabriel Goffoy vanmorgen in "De ochtend" op Radio 1.
"We verwachten dat het totale aantal bezoekers ergens zal uitvallen tussen de 260.000 en 270.000", zo zei hij vanochtend. Uiteindelijk werden het er 265.000. Vooraf werd gemikt op 300.000 bezoekers. Toch spreekt de organisator van een "fenomenaal succes", omdat het Autosalon nog altijd het meest populaire indoorevenement van België is.
Verkoopcijfers zijn er nog niet, maar mensen komen sowieso vooral naar het Autosalon om ideeën op te doen, geeft Goffoy aan. "Mensen vergelijken op het salon verschillende auto's en vragen ook offertes aan, maar de knoop wordt vaak pas eind januari of in februari doorgehakt. We zien elk jaar tijdens die eerste twee maanden van het jaar heel wat commerciële activiteit."
Zolang er technologische ontwikkelingen in de sector zijn, zal er ook een autosalon nodig zijn om die voor te stellen aan de mensen
Goffoy benadrukt trouwens dat het Autosalon er niet louter is om zoveel mogelijk wagens te verkopen. “Er rijden al 5,9 miljoen wagens op de Belgische wegen en de nadruk ligt voor ons niet op het uitbreiden van die vloot, maar op de vergroening ervan. In een stedelijke omgeving vinden ook wij bijvoorbeeld collectief vervoer een betere oplossing", aldus de directeur van Febiac.
"Maar het ene sluit het andere niet uit: er zijn technologische ontwikkelingen in de sector en zolang die er zijn, zal er ook een autosalon nodig zijn om al die verschillende oplossingen en technieken voor te stellen aan de mensen."
"Salon van de groene wagens"
"Dit wordt het salon van de groene wagens", klonk het bij de start van het Autosalon bij Goffoy. En die verwachting werd volgens hem volledig ingelost. Van de 400 wagens die werden voorgesteld op het Autosalon was de helft geëlektrificeerd. "Dat gaat niet alleen over volledig elektrisch wagens, maar ook over verschillende soorten hybridewagens of zelfs wagens die op waterstof rijden: het was dus echt een vernieuwend salon."
Een evolutie die zich ongetwijfeld zal doorzetten op de volgende Autosalons, want de Europese Unie heeft zich voorgenomen dat alle nieuwe auto's en bestelwagens die vanaf 2035 in de EU worden verkocht, emissievrij moeten zijn. "We weten nog niet hoe realistisch dat is, maar we zien wel dat heel wat bedrijven al sterk inzetten op die elektrificatie", aldus Goffoy.
Tegen 2030 moeten er zeven keer zoveel laadpalen zijn als nu. Er moeten dus nog heel wat inspanning geleverd worden.
Dat komt natuurlijk ook omdat bedrijven door de overheid fiscaal gestimuleerd worden om hun wagenpark te vergroenen. Voor particulieren is er minder steun, stelt Goffoy vast. "Het enige fiscale voordeel in België is er voor de aanschaf van een laadpaal thuis, in andere landen is er al meer steun." Dat kan beter, denkt de topman van het Autosalon. "Iedereen moet mee kunnen in die vergroening, we willen geen splitsing zien waarin bedrijven mee zijn en particulieren achterblijven."
Goffoy is wel hoopvol: "Ik heb gezien dat er heel wat politici op het Autosalon waren en ik denk dat we vertrokken zijn. Ik merk bijvoorbeeld dat er geknokt wordt voor de laadinfrastructuur, maar dat is ook nodig: tegen 2030 moeten er zeven keer zoveel laadpalen zijn als nu. Er moeten dus nog heel wat inspanning geleverd worden."
0 件のコメント:
コメントを投稿