O’Leary trok donderdag eerst naar het Brusselse Berlaymontgebouw. Bij aankomst kreeg hij door twee vrouwelijke actievoerders twee taarten in het gezicht geduwd. “Welkom in België”, klonk het. En: “Stop de vervuiling door de verdomde vliegtuigen!”
De Ryanair-topman reageerde geamuseerd op het taartincident. “Blijkbaar zijn deze activisten bijzonder tevreden met de nieuwe routes die we aankondigen voor Charleroi”, klonk het. “Ze dansten uit vreugde. Maar als ik een tip mag geven, gebruik volgende keer Ierse room, die smaakt veel beter.”
“Tegen de waanzin”
In een e-mail werd de actie ondertussen opgeëist door “l’internationale pâtissière”. Daarin geven de taartgooiers te kennen dat ze zich verzetten tegen “de wereld die Ryanair ons voorstelt”.
“We verzetten ons tegen de waanzin van de lowcostluchtvaart inzake CO2-uitstoot en tegen de werkwijzen van dit bedrijf, dat zijn mensen, werknemers en de planeet niet respecteert, en dat vandaag, in de persoon van zijn topman, op belachelijke wijze durft te protesteren tegen de vakbonden met zijn kleine pancartes. Kom snel nog eens terug, mijnheer O’Leary. Zolang u ons overspoelt met CO2, zullen wij u overspoelen met slagroom. Het was trouwens vegan chantilly”, klinkt het in de mail.
200 miljoen euro
O’Leary zou in Brussel een investering van 200 miljoen euro aankondigen. De Ierse lagekostenluchtvaartmaatschappij zal twee nieuwe toestellen baseren in de luchthaven van Charleroi, waarmee het totaal op 17 komt. Door de uitbreiding zullen er 60 nieuwe jobs gecreëerd worden voor piloten, cabinepersoneel, en ingenieurs. Voor Charleroi komen er komende winter ook zeven nieuwe routes bij. Ryanair biedt daarmee in België (Charleroi en Zaventem) 93 routes aan en verwacht dit jaar in België met 10 procent te groeien.
Staking
De Belgische Ryanair-piloten kondigden donderdagochtend dan weer aan dat ze op 14 en 15 september opnieuw zullen staken. De piloten legden sinds het begin van de zomer het werk al neer tijdens de weekends van 15-16 juli en 29-30 juli, en op 14 en 15 augustus. De nieuwe datum is niet lukraak gekozen: op 14 september is bij Ryanair een algemene aandeelhoudersvergadering gepland.
Bij de vorige stakingen moesten elke dag zowat 40 à 50 vluchten van en naar de luchthaven van Charleroi geschrapt worden. Net zoals bij de vorige stakingen zal enkel de luchthaven van Charleroi getroffen worden. Ryanair is ook actief op Brussels Airport, maar het vliegt er enkel met piloten die vanop buitenlandse luchthavens werken.
“Chantage”
De piloten spreken van “chantage” door de directie van de luchtvaartmaatschappij. Het bedrijf wil de onderhandelingen over een nieuwe cao (rond de rusttijden) volgens hen immers pas opstarten als de klachten die een aantal piloten hebben ingediend, worden ingetrokken. Dat is volgens CNE-vakbondsman Didier Lebbe onmogelijk, omdat er al onderzoeken lopen. De piloten eisen dan ook dat Ryanair “het Belgische recht respecteert, de achterstallige betalingen uitbetaalt en onderhandelingen opstart zonder voorwaarden”. Ook onenigheid over de lonen – na inleveringen tijdens de coronacrisis – maakt deel uit van het sociaal conflict.
“Dit is jammer”, reageerde O’Leary op het nieuws. “De loonsverhoging voor onze piloten in Charleroi ligt al maanden op tafel. Het is de vakbond die ze tegenhoudt. Met stakingen zijn de vakbonden nergens gekomen en zullen ze ook nergens komen. De stakingen hebben geen effect op ons, we laten 60 à 70 procent van onze getroffen vluchten sowieso plaatsvinden. Het is de definitie van domheid: steeds hetzelfde blijven doen maar toch een andere uitkomst verwachten. Bovendien staan niet al onze Belgische piloten achter deze staking. We hebben zeer goede piloten in België. Jammer genoeg zijn het leeuwen die geleid worden door een groep apen bij de vakbond.”
Europese Commissie
O’Leary ging donderdagochtend ook opnieuw langs bij de Europese Commissie, om een petitie te overhandigen met ondertussen 1,5 miljoen handtekeningen. Het gaat om handtekeningen van passagiers van Ryanair, die eisen dat de Europese Commissie overvliegend luchtverkeer zou beschermen in het geval van nationale stakingen door luchtverkeersleiders, zoals dat het geval was in Frankrijk.
O’Leary wil dat Commissievoorzitter Ursula von der Leyen “eindelijk actie onderneemt om overvliegend luchtverkeer te beschermen en het vrij verkeer van personen in Europa veilig te stellen”. “Maar blijkbaar gaat haar aandacht eerder uit naar wolven, heb ik gehoord. Ik kan me inderdaad voorstellen dat er daarvan genoeg rondlopen in Brussel”, aldus O’Leary.
Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiMmh0dHBzOi8vd3d3Lm5pZXV3c2JsYWQuYmUvY250L2RtZjIwMjMwOTA3XzkzNDQ0NDUy0gEA?oc=5
0 件のコメント:
コメントを投稿