De sportwagenmodellen TT en R8 van de Duitse luxewagenbouwer Audi verdwijnen op termijn. Dat heeft topman Bram Schot donderdag bekendgemaakt.
De Nederlander Schot volgde vorig jaar de jarenlange topman Rupert Stadler op als CEO, nadat de Duitser in ongenade was gevallen door het dieselgateschandaal. De nieuwe topman zegt te willen besparen om tegen eind 2023 zowat 14 miljard euro te kunnen investeren in elektrische wagens, digitalisering en zelfrijdende voertuigen.
'Om te kunnen focussen moeten we zaken weglaten. De Audi TT bijvoorbeeld', zei Schot op Audi's algemene vergadering. 'Gedurende twee decennia hadden we deze jonge, emotieve sportwagen in ons productgamma, als coupé en als roadster. Over enkele jaren zullen we de TT vervangen met een nieuw emotief model in dezelfde prijsklasse. Dat zal een elektrische wagen zijn.'
Een TT kost tussen 40.000 en 75.000 euro, afhankelijk van de versie.
De Nederlandse CEO luidde ook het einde van Audi's exclusievere sportmodel R8 (prijzen vanaf 170.000 euro) in. 'Zullen we een opvolger nodig hebben met een verbrandingsmotor? Past dit nog in onze visie? Daar zullen we over discussiëren', zei hij.
Transitiejaar
De uitdoving van de twee paradepaardjes heeft veel te maken met het rampjaar 2018 en de tanende verkoop.
De dieselgateaffaire kostte de autobouwer vorig jaar bijna 1,2 miljard euro, inclusief een boete van 800 miljoen euro. Bovendien verliep de overgang naar de nieuwe Europese uitstoottest WLTP rampzalig. Omdat Audi slecht voorbereid was op de invoering op 1 september, waren heel wat modellen maandenlang niet te koop in Europa.
Een elektrische motor zoemt en brult niet zoals een bolide met klassieke verbrandingsmotor. Dat zal voor veel sportautofans wennen zijn.
De eerste maanden van dit jaar tonen nog geen beterschap. De verkoop lag in april 13 procent lager dan een jaar eerder, waardoor de daling sinds het jaarbegin nog lijkt te versnellen en Audi terrein verliest tegenover zijn eeuwige rivalen BMW en Mercedes.
2019 moet volgens Schot het jaar van de herstructurering en de transitie worden. Hij versnelt de evolutie naar elektrische modellen en deelwagens (in alliantie met het autoverhuurbedrijf Sixt). Tegen 2025 wil Audi 10 hybride en 20 volledig elektrische wagens op de markt brengen. De eerste volelektrische Audi, de e-tron, rolt van de band in de Audi-fabriek in Vorst (Brussel).
Maar al die plannen kosten handenvol geld, dus moet elders bespaard worden. 'We gaan met de kam door ons aanbod', zei Schot, die minder complexiteit wil. 'De oude bagage doen we weg', vulde zijn financieel directeur Alexander Seitz aan.
Dat bij die afslanking de iconische TT geslachtofferd wordt, komt voor Alain Devos, de hoofdredacteur van AutoWereld, niet als een verrassing.
'Audi's strategie voor meer elektrische modellen gaat mee met de tijdsgeest. De tendens naar meer elektrische modellen zal alleen maar toenemen. Sportwagens bleven daar grotendeels buiten. Nu loopt ook dat segment in het vizier. Vergeet daarbij niet dat Audi actief is in de formule E, het elektrische broertje van de formule 1.'
Bovendien heeft het kenmerkende silhouet van de TT-coupé, een tweedeurs met een sportieve afgeronde achterkant, na twintig jaar wel zijn beste tijd gehad, vindt Devos.
'Het is een publiek geheim dat de TT niet meer goed verkoopt. Het model zal wel nog zijn fans hebben, maar is een nicheproduct. De gemiddelde consument is praktischer geworden en kiest zijn auto meer dan vroeger op basis van de functionele aspecten. Zo'n coupé is onpraktisch, zeker als gezinswagen.'
Van de TT worden in België jaarlijks 250 stuks verkocht, zegt verdeler D'Ieteren. Voor de R8 schommelt dat rond tien auto's per jaar. ‘Beide modellen kregen vorig jaar een grondige facelift. De klanten zullen ze nog zeker enkele jaren kunnen bestellen’, verzekert D'Ieteren.
Zoemende motor
Het is een publiek geheim dat de TT niet meer goed verkoopt.
Wat brengt de toekomst? Qua rijervaring en -prestaties zullen de elektrische sportauto's hun traditionele evenknieën kunnen bijbenen, verwacht Devos op basis van de eerste modellen die op de markt komen.
'Maar het is een andere beleving. Het grote verschil is de klank. Een elektrische motor zoemt en brult niet zoals een bolide met klassieke verbrandingsmotor. Dat zal voor veel sportautofans wennen zijn.'
0 件のコメント:
コメントを投稿