2019年6月14日金曜日

Trappist Westvleteren nu ook online te verkrijgen - De Standaard

De trappistbieren van de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren zullen voortaan verkocht worden via het internet. Het systeem waarbij klanten naar de ‘biertelefoon’ moesten bellen was verouderd, en de paters willen zo de zwarte markt buiten spel zetten.

Wie Westvleteren wil drinken had tot voor kort twee keuzes, via de ‘biertelefoon’ hopen een bestelling te plaatsen, of afzakken naar de abdij. Toch was er geen zekerheid dat je het bier op de kop kon tikken, want één telefoonnummer kon slechts om de 60 dagen een bestelling plaatsen, en er was vaak een lange wachtrij. Wie naar de abdij rijdt, wordt met dezelfde nummerplaat slechts éénmaal om de 60 dagen binnengelaten.

Omdat het telefoonsysteem de paters te veel stress bezorgde, maar ook veel kopers gefrustreerd achterliet, wordt een webwinkel opgestart. De webwinkel zal met een ‘slimme wachtkamer’ werken. Wie al geruime tijd of nog nooit het bier besteld heeft, krijgt zo voorrang op kopers die meer recentelijk bier besteld hebben. De paters hopen zo de distributie eerlijker te laten verlopen. 'We willen de grijze verkoop tegengaan en een klantvriendelijker en efficiënter systeem creëren,' zegt Jos Vermeulen, een vrijwilliger die samen met de paters het project in goede banen leidt. 'Malafide verkopers willen we zo beter tegengaan.'

Het nieuwe verkoopsysteem staat ook toe dat de monniken hun bier beter kunnen traceren. 'We kunnen herverkoop niet volledig uitsluiten', zegt Vermeulen. 'Maar nu kunnen we alles wel beter opvolgen. Alle klanten zijn nu ook bekend met naam via hun account.' Op die manier kan misbruik worden opgespoord en gestraft. Concreet gaat het om een schorsing van het account op de webwinkel.

De vernieuwing kadert in een groter project van modernisering die sinds 2011 de abdij in de 21e eeuw moet brengen. Zo werden er ook al een nieuwe en milieuvriendelijke bottelarij en nagisting geïnstalleerd. 

Beperkte aanbod

Er wordt nog steeds gewerkt met een maximum van twee kratten per aankoop. Er zullen drie soorten Westvleteren te koop zijn, zolang de voorraad strekt. 'Wij brouwen om te leven, wij leven niet om te brouwen,' zegt Abt Manu Van Hecke. 'Daar komt voorlopig geen verandering in.' 

De website is maar twee keer per maand toegankelijk om bier te kopen, elke alternerende woensdag. De bestelling moet nog steeds afgehaald worden aan de abdij, met nummerplaatherkenning en QR-code. Online kan je kiezen wanneer je dat doet, aan de hand van een kalender met beschikbare tijdstippen.

Het eerste gewone verkoopmoment is gepland op 26 juni, maar de webwinkel heeft beperkte openingstijden. Volgende week zijn er twee testverkopen om de applicatie te testen.

Wie geïnteresseerd is kan een kijkje nemen op www.trappistwestvleteren.be.

Alleenrecht

De trappist wordt enkel verkocht aan particulieren, het is verboden voor winkels om het bier aan te bieden. Dat alleenrecht hebben de paters van de abdij waar het bier gebrouwen wordt. Zij trokken een tijd geleden ten strijde tegen drankenhandelaars, webshops en kleine winkels die het bier op de zwarte markt op de kop tikten en doorverkochten. De paters zijn niet uit op winst, maar brouwen slechts vier dagen per maand om hun kosten te dekken. Eventuele winst gaat naar goede doelen.

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://www.standaard.be/cnt/dmf20190614_04459888

0 件のコメント:

コメントを投稿