2019年12月3日火曜日

Dieter Vranckx in poleposition voor opvolging CEO Foerster bij Brussels Airlines - De Tijd

Christina Foerster, de topvrouw van Brussels Airlines, keert terug naar het Duitse moederbedrijf Lufthansa. De Belg Dieter Vranckx volgt haar hoogstwaarschijnlijk op.

Christina Foerster verlaat Brussels Airlines na amper drie jaar. De 48-jarige manager wordt bij Lufthansa op 1 januari verantwoordelijk voor het nieuwe domein 'Customer & Corporate Responsibility'. Dat meldt het Duitse moederbedrijf van Brussels Airlines dinsdag. Foerster treedt ook toe tot het managementcomité.

Foerster, die al sinds 2002 voor Lufthansa werkt, geldt als een absolute vertrouweling van CEO Carsten Spohr. Ze was jarenlang verantwoordelijk voor het uitstippelen van het netwerk van Lufthansa. 

In 2016 stuurde Spohr Foerster als commercieel directeur naar Brussels Airlines. Vorig jaar volgde ze Bernard Gustin op als CEO van de Belgische luchtvaartmaatschappij, nadat de Belgische topmanager door Lufthansa aan de kant was geschoven.

Lufthansa rept in het persbericht met geen woord over de opvolger van Foerster. De Tijd vernam dat de Duitse luchtvaartmaatschappij de Belg Dieter Vranckx op haar stoel wil zetten.

Vranckx is momenteel financieel directeur van Brussels Airlines, maar wordt gezien als een pion van Lufthansa. Nadat hij zijn carrière begon bij Sabena, vervulde hij allerlei topfuncties bij Lufthansa en diens Zwitserse dochter Swiss. De raad van bestuur van Brussels Airlines moet de benoeming van Vranckx nog bekrachtigen.

Volgens co-voorzitter Etienne Davignon werd de beslissing om Foerster te 'promoveren' in perfecte samenspraak met Lufthansa genomen. 'Ik ben ervan overtuigd dat deze benoeming de banden en de synergieën tussen de twee bedrijven nog zal versterken', zegt Davignon in een korte reactie aan Belga. 

Transformatie

Het vertrek van Foerster komt op een verrassend moment. Net voor de zomer besliste Lufthansa Brussels Airlines los te koppelen van de kwakkelende lagekostendochter Eurowings en de Belgische dochter een eigen koers te laten varen.

Foerster kreeg daarbij de opdracht een groot transformatieplan op poten te zetten. Brussels Airlines, dat de voorbije jaren amper winst maakte, moet tegen 2022 een winstmarge (de bedrijfswinst op de omzet) van 8 procent boeken. Daarom wilde Foerster tegen 2022 160 miljoen euro per jaar besparen. Het bedrijf rekent daarvoor vooral op heel wat vrijwillige vertrekkers bij het ondersteunende personeel.

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiaGh0dHBzOi8vd3d3LnRpamQuYmUvb25kZXJuZW1lbi9sdWNodHZhYXJ0L2Nlby1jaHJpc3RpbmEtZm9lcnN0ZXItdmVybGFhdC1icnVzc2Vscy1haXJsaW5lcy8xMDE4NzY2NC5odG1s0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿