2021年3月24日水曜日

Nieuwkomer belooft golf aan snelle laadpalen dit jaar - De Tijd

Het Nederlandse laadpalenbedrijf Yeet! belooft het aantal snellaadpalen voor elektrische auto’s dit jaar bijna met de helft te vergroten in Vlaanderen.

Vlaanderen telde eind vorig jaar ruim 4.000 openbare laadpalen, tegenover bijna 69.000 in Nederland. Onze noorderburen hebben met 1.675 snellaadpalen ook 15 keer zoveel snelladers als de 111 eind vorig jaar in Vlaanderen.

Snelladers zijn cruciaal voor de doorbraak van elektrische auto’s, omdat ze tijdens lange ritten de batterij van de auto relatief snel kunnen opladen. Een dicht netwerk van snelladers kan de ‘range anxiety’ verkleinen: de angst van potentiële kopers om met een lege batterij aan de kant van de weg te komen staan.

Investeringsplan

Het aantal snelladers moet alleen al door de komst van Yeet! bijna verdubbelen. De snelladers krijgen een maximumcapaciteit van 350 kilowatt, wat een oplaadbeurt moet verkorten tot een kwartier of twintig minuten. ‘Dit jaar openen we zo’n vijftig snelladers’, zegt CEO Wim Boer.

60 miljoen
investering
Yeet! investeert dit jaar 60 miljoen euro, waarvan meer dan de helft in Vlaanderen.

Yeet! is een nieuw laadpalenbedrijf dat zich richt op de Benelux, Frankrijk en Duitsland. In dit eerste jaar concentreert het zich op Vlaanderen, met zijn klein aantal laadpalen een interessante businesscase. Meer dan de helft van de 60 miljoen euro die het bedrijf dit jaar investeert, komt naar Vlaanderen.

Volgend jaar moet 100 miljoen euro geïnvesteerd worden en dat bedrag zou tegen 2023 nog eens verdubbelen. ‘We moeten vanaf 2024 onze eigen groei kunnen financieren’ zegt Boer. Over de herkomst van de eerste 60 miljoen euro houdt Boer de kaken op elkaar, maar het zou gaan om een combinatie van banken en institutionele investeerders. Boer en rest van het management heeft de aandelen van Yeet! in handen.

Laadpleinen

Naast de snelladers sluit Yeet! contracten met eigenaars van strategisch gelegen parkeerplaatsen voor de aanleg van ‘laadpleinen’. Dat is een laadsysteem waarbij één transformator op een grote parkeerplaats een aantal laadpalen kan bedienen. Dat kan tot honderden palen gaan. De piekbelasting wordt laag gehouden door voor elke laadbeurt individueel te bepalen hoe snel en hoeveel elektriciteit nodig is.

‘Als je bij een shoppingcenter snel een boodschap gaat doen en je batterij is bijna leeg, dan moet er snel veel bij. Maar als je op je gemak een paar uur gaat shoppen of als je batterij nog behoorlijk vol is, dan heb je niet zoveel capaciteit nodig’, zegt operationeel directeur Martine Ferment.

Yeet! is niet het enige Nederlandse laadpalenbedrijf dat brood ziet in de Belgische markt. Ook het snellaadnetwerk van Fastned heeft al twee stations in Vlaanderen: op de luchthaven van Oostende en in Roeselare. Voorts is er het laadpalenbedrijf Allego, dat marktleider in Vlaanderen is, maar worstelt met de uitrol van het laadpalennetwerk.

In eerste instantie lijkt de Belgische laadpalenmarkt aantrekkelijk om snel te groeien, maar sommige spelers verkeken zich op de stroperige procedures om vergunningen te krijgen en de palen aan te sluiten op het stroomnetwerk. Daar is Ferment niet bang voor: ‘Tot nu gaat het prima.’

Yeet! doet in Vlaanderen een beroep op twee installatiebedrijven. Met een daarvan is het contract al rond, voor de tweede lopen de gesprekken nog. Namen van de lokale installateurs noemen Boer en Ferment niet.

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMicWh0dHBzOi8vd3d3LnRpamQuYmUvb25kZXJuZW1lbi9taWxpZXUtZW5lcmdpZS9uaWV1d2tvbWVyLWJlbG9vZnQtZ29sZi1hYW4tc25lbGxlLWxhYWRwYWxlbi1kaXQtamFhci8xMDI5MzA5NS5odG1s0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿