2022年5月7日土曜日

Elk kwartier een trein naar grote steden in België: wat staat er in het toekomstplan voor het spoor? - Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie

Om het kwartier een trein naar (en rond) grote steden, en minstens om het halfuur op de rest van het spoornet. Het zijn twee elementen uit "Spoorvisie 2040", het toekomstplan voor de Belgische spoorwegen dat de federale ministerraad heeft goedgekeurd. De regering zet de koers uit voor de komende 20 jaar, en wil op basis van dit plan tegen het einde van het jaar een nieuwe beheersovereenkomst met de NMBS sluiten. Belangenorganisaties reageren alvast positief: "Een spoorvisie naar Zwitsers model". 

De federale regering en minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) benadrukken dat het om een ambitieus en belangrijk plan gaat. "Vandaag zetten we de trein naar morgen op het spoor. Voor de allereerste keer hebben onze spoorbedrijven, maar ook alle belanghebbenden, nu een langetermijnvisie en een stappenplan, met als doel om de klant een optimaal aanbod te bieden", zegt Gilkinet. "Een primeur in de spoorweggeschiedenis", klinkt het. 

Maar wat staat er precies in het plan? Dit zijn enkele van de aandachtspunten en ambities die de regering naar voren schuift: 

  • een trein om de 15 minuten rond grote steden
  • een trein om het halfuur op de rest van het spoornet
  • een geïntegreerd uurrooster
  • toegankelijke stations en treinen, met bijvoorbeeld nog meer parkeerplaatsen voor fietsen en auto's
  • een "aantrekkelijk tarievenbeleid dat mensen overtuigt"
  • betere reizigersinformatie
  • meer nacht- en HST-treinen inleggen en een treindienst die de Europese hoofdsteden verbindt "vanuit Brussel als natuurlijke spoorhub", om zo beter de concurrentie met het vliegtuig te kunnen aangaan
  • voor het goederenvervoer wordt meer rekening gehouden met de noden van de bedrijven die het spoor gebruiken
  • het spoor nog duurzamer maken door te gaan voor 100 procent groene energie en met meer aandacht voor milieu en biodiversiteit in het dagelijks functioneren van de bedrijven. De spoorwegbedrijven moeten hierbij "een voorbeeldrol opnemen". 
  • het Belgische spoornet wordt voorbereid op de liberalisering die Europa vooropstelt

"Marktaandeel reizigersvervoer van 8 naar 15 procent optrekken"

De bedoeling is om het aantal treinreizigers in ons land sterk te laten toenemen. Daarvoor is een stevig plan nodig, want het Planbureau berekende dat bij ongewijzigd beleid het aantal reizigers niet zou stijgen. De overheid wil nu meer mensen en bedrijven naar de trein halen. 

Het marktaandeel van de trein is nu ongeveer 8 procent: tegen 2040 zou dat moeten stijgen naar 15 procent, bijna een verdubbeling dus. Het marktaandeel van het goederenvervoer moet opgetrokken worden van 12 procent naar 20 procent tegen 2040. 

Van het spoor de ruggengraat van onze mobiliteit maken

Georges Gilkinet

"Na al te veel jaren van desinvesteringen in het spoor, voert de federale regering nu de ambitie uit om van het spoor de ruggengraat van onze mobiliteit te maken," meldt het kabinet-Gilkinet nog.

Dat kan onze uitdagingen op het vlak van o.a. klimaat, luchtvervuiling, files, exploderende energieprijzen en energie-onafhankelijkheid enkel ten goede komen, benadrukt de minister nog. 

Voor N-VA ligt de focus verkeerd

Over het plan moet nu dus concreet onderhandeld worden in het kader van een nieuwe beheersovereenkomst. De N-VA, die federaal in de oppositie zit, reageerde alvast afwijzend bij monde van Kamerlid Tomas Roggeman. Hij zegt dat de focus in het nieuwe plan verkeerd zit: "Het Planbureau heeft pas voorspeld dat het aantal reizigers permanent zal dalen door thuiswerk. De minister houdt daar geen rekening mee. Bij dalende vervoersvraag wil hij een groter aanbod, in plaats van te focussen op de drukke lijnen die onderbediend worden", klinkt het op Belga. Roggeman hekelt ook het feit dat een duidelijk kostenplaatje ontbreekt. 

"Dit kan het spoor eindelijk echt op de kaart zetten"

Milieu- en belangenorganisaties reageren positief op de plannen. "Een betere en betrouwbaardere dienstverlening kan het spoor eindelijk echt op de kaart zetten als volwaardig alternatief voor wagens en vrachtwagens in België. Dit is de weg voorwaarts zowel voor burgers, milieu als  klimaat”, zegt Jolan Rijmenams, beleidsexpert spoorvervoer bij Bond Beter Leefmilieu.

“Om het hoofd te bieden aan de klimaatcrisis en onze afhankelijkheid van (dure) fossiele brandstoffen af te bouwen, is een kwalitatief openbaar vervoer cruciaal. Deze spoorvisie naar Zwitsers model is een grote stap in die richting. In het spoor investeren is investeren in de toekomst”, zegt Joeri Thijs van Greenpeace België.

Deze spoorvisie naar Zwitsers model is een grote stap in de goede richting

Joeri Thijs van Greenpeace

“Naast een beter aanbod moet het spoor werk maken van een betere dienstverlening aan de reiziger. In de langetermijnvisie is aandacht voor een aantrekkelijke en transparante tarifering, informatieverstrekking en toegankelijkheid. Vandaag zijn dit nog werkpunten voor de NMBS”, is Miguel Vertriest, beleidsmedewerker bij het Netwerk Duurzame Mobiliteit, hoopvol.

TreinTramBus ten slotte steunt de minister voluit: "Wij feliciteren de minister met zijn spoorvisie en hopen dat de federale regering ook de middelen beschikbaar stelt voor het onderhoud en modernisering van onze spoorwegen. Deze beslissing biedt ook mogelijkheden om de kwaliteit van het stads- en streekvervoer te verbeteren. Goed uitgekozen knooppunten maken immers betrouwbare aansluitingen tussen trein enerzijds en bus en tram anderzijds mogelijk”, zegt Kees Smilde.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiO2h0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMi8wNS8wNi9zcG9vcnBsYW4tZ2lsa2luZXQv0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿