2023年1月14日土曜日

6 vragen over het Autosalon: "beleven en voelen", en daarna elders kopen - VRT.be

Vandaag gaat het autosalon na een pauze van twee jaar weer open. Op het salon ligt de nadruk steeds minder op rechtstreekse verkoop maar des te meer op beleving. Veel mensen willen auto’s eerst vergelijken en letterlijk zien en voelen. Kopen doen ze dan wel online of in het klassieke verkoopnetwerk. VRT NWS sprak met Gabriel Goddoy van Febiac, autojournalist Gert Verhoeven en docent autotechnologie Mark Pecqueur van de Thomas More Hogeschool.

Waarom zou ik überhaupt nog naar het salon gaan? Zijn op het salon alle automerken nog wel aanwezig? Kan je er al veel elektrische auto’s met elkaar vergelijken? Wat voor kortingen kan ik scoren? En hoe lang moet ik wachten tot ik mijn auto heb? We zochten antwoorden op zes concrete vragen.

Hoe relevant is het autosalon vandaag nog als verkoopkanaal?

Het autosalon neemt vanaf vandaag op de Heizel 6 paleizen in. Vroeger waren dat er meer maar dat is volgens Gabriel Goddoy van Febiac geen bewuste keuze. “Na twee jaar afwezigheid was er in deze periode gewoon te weinig plaats, we delen de Heizel met een kunstbeurs en zelfs een concert van Johnny Halliday. Op zich is dat geen probleem: onze standhouders gaan gewoon wat compacter.” Toch zijn alle merken er. Behalve Volvo, al komen die wel met hun elektrische model Polestar.

“Dat is de waarheid toch een beetje geweld aandoen”, reageert Mark Pecqueur van de Thomas More Hogeschool. “De merken zijn er wel maar ze investeren minder in hun aanwezigheid. Het salon moest zelfs hemel en aarde bewegen om D’Ieteren naar de Heizel te krijgen, nochtans één van de grootste autoverkopers van ons land.”

Het ecosysteem van de autoverkoop is op een paar jaar tijd dan ook flink veranderd. Mensen kopen auto’s steeds vaker online of kunnen via het gewone verkoopnet van half december tot eind januari van saloncondities genieten. “Dat is geen enkel probleem,” zegt Goddoy, “al in 2019 gingen veel verkoopkantoortjes op het salon dicht. Wij zijn nu een echt benchmark salon waar kopers een aantal merken en types van wagens komen vergelijken en daarna kopen ze online of via de garage. Sommige vragen wel al naar een offerte of bestellen een testrit.”

Daarom zet het salon ook steeds meer in op beleving met veel toeters en bellen. Je komt eigenlijk in een soort Tomorrowland van de auto terecht, met virtuele e-sport ervaringen zoals zelf racen met een F1-wagen van Max Verstappen. Er zijn zelfs bezoekers die totaal niet de intentie hebben om te kopen maar er een leuke daguitstap van maken en zich komen vergapen aan de nieuwste modellen.

Autosalon versus Van Mossel en Cardoen?

Is het salon bang van online verkopen of grote groepen zoals Van Mossel? “Daar is geen enkele reden toe,” stelt Goddoy, “het salon is en blijft de enige kans om alle 60 merken te kunnen vergelijken en daarna maak je je beslissing. Mensen bestellen hun Polestar of Tesla misschien online, maar ze komen die wagens wel eerst graag letterlijk voelen op het salon.” Beide merken zijn dan ook present op de Heizel.

Grote groepen zoals Van Mossel die nu sterk groeien, zijn eigenlijk een symptoom van de lage marges in het concessienetwerk. Individuele garagisten kunnen nauwelijks nog overleven. Intussen zijn er al grote conglomeraten van concessies. En vandaag komt de volgende stap: Belgische of internationale groepen die die conglomeraten nog eens overnemen en meerdere merken in één winkel of op één platform aanbieden. Naast Van Mossel zijn er bijvoorbeeld ook het Amerikaanse PENSKE corporation en het Duitse EMIL FREY, de zogenoemde large car retailers. Soms kopen ze concessies op maar laten ze die per merk bestaan.

Waarom dalen die marges dan? “Auto’s blijven duur maar zijn door technische doorontwikkeling steeds bedrijfszekerder, ze hebben nauwelijks nog mechanische defecten,” aldus Goddoy. Steeds meer veiligheidsnufjes zorgen ook voor minder ongevallen. Echter, snufjes gaan ook wel eens kapot. Een individuele concessionaris heeft gewoon niet de kennis om dat alleen op te lossen. Grote groepen kunnen dat wel maar rekenen ook door of bieden opties nog alleen aan tegen aan abonnementsformule. De vraag is natuurlijk of de consument daarmee beter af is.

Gaat het salon elektrisch?

De helft van de tentoongestelde wagens op het salon is volledig elektrisch of hybride (plug-in hybride of zelf opladende hybride). Dat is een gigantische evolutie sinds 2018 en 2019. De modellen gaan van héél duur tot betaalbaar, zoals de Dacia Spring voor 20.000 euro. Er is ook een opvallende trend naar de zogenoemde elektrische microcars, zoals de Citroën AMI en de Microlino. Deze producenten willen de auto in de stad wendbaar en aantrekkelijk houden: klein, makkelijk te parkeren en snel op te laden.

Autojournalist Gert Verhoeven is niet echt enthousiast. “De Belg wachtte vroeger op het autosalon om een koopje te doen, maar veel koopjes verwacht ik niet, zeker niet in het elektrische segment,” vertelt hij bij De Inspecteur op VRT Radio 2. “Door de elektrificatie is er gewoon veel minder betaalbaar aanbod voor de particulier. De elektrische auto dreigt op zijn minst voorlopig iets elitairs te worden, alleen haalbaar voor begoede mensen.”

Verhoeven heeft wellicht een punt. In België zijn 86 procent van de volledig elektrische auto’s momenteel bedrijfswagens. Dat komt omdat de federale overheid de fiscale voordelen voor ondernemingen die elektrische wagens kopen, aan het verhogen is terwijl de voordelen voor auto’s op fossiele brandstoffen en hybrides vanaf 1 juli 2023 uitdoven. In de praktijk betekent dat dat ondernemingen tegen 2026 alleen nog maar volledig elektrische wagens op de weg zullen zetten. Het gevolg is te raden: salariswagens elektrificeren aan een snel tempo maar de particuliere koper kijkt aan tegen de pittige aankoopprijs en de elektriciteitstarieven die sinds Oekraïne nog steeds erg hoog zijn.

“Een fijn alternatief voor de particulier is de zelf opladende hybride auto, zoals de Nissan E-power,” vertelt Goddoy. “Dat zijn auto’s met een elektromotor en een klassieke motor: de remmen en de motor leveren de energie om de elektromotor te laten draaien. Als particulier bespaar je daarop nu 20 procent brandstofkosten en je hebt geen laadpaal nodig.”

Zijn er kortingen, en hoe lang moet ik wachten op een auto die ik bestel?

“Tot voor kort waren er voor nieuwe wagens wachttijden van een jaar of meer,” zegt Goddoy,” maar sinds de zomer van 2022 verbetert dat. De problemen met de levering van semi-conductoren uit Azië en de kabelbomen zijn grotendeels voorbij omdat de sector intussen gewoon elders leveranciers gevonden heeft. Gemiddeld is de wachttijd nu 4 tot 6 maanden maar voor de meest populaire modellen is dat effectief nog een jaar. Gert Verhoeven ziet het minder rooskleurig in. “Bij een aantal merken zijn de bestelde modellen van de vorig salonperiode zelfs nog niet geleverd.”

De meeste constructeurs hoeven geen kortingen te geven, klanten zijn vaak al blij dat ze hun model kunnen bestellen en dat die binnen een redelijke termijn wordt geleverd.
Gert Verhoeven, autojournalist

“Kortingen zullen er zijn,” stelt Verhoeven, “maar verwacht geen wonderen. De meeste constructeurs ‘hoeven’ ook geen kortingen te geven, klanten zijn vaak al blij dat ze hun model kunnen bestellen en dat die binnen een redelijke termijn wordt geleverd. De levertermijn is nu belangrijker geworden dan de prijs.”

Dat bevestigt Goddoy: “Grote kortingen zijn verleden tijd. Je kan nog interessante leningen krijgen of één of enkele jaren extra garantie. Dat komt omdat 5 of 10 jaar geleden autoproducenten een overschot van wagens op de markt zetten maar vandaag maken ze alleen auto’s op bestelling, en daarom zijn de kortingen gerichter.”

Uit de oude doos: het autosalon in 1952 (c) Febiac

Zijn er nieuwkomers en afwezigen op het salon?

Opvallend aanwezig zijn Chinese elektrische producenten zoals BYD en Seres. Ze springen letterlijk in het gat van de Europese markt. “BYD is een gigantisch bedrijf dat al jaren bezig is met de productie van zonnepanelen en batterijen voor laptops, gsm’s en auto’s. Op een gegeven moment hebben ze bedacht: wat als we nu zélf ook eens auto’s maken?” 

En dat doen ze zonder weerga. Volgens Verhoeven leveren ze momenteel kwaliteit af die vergelijkbaar is met die van Mercedes en Volkswagen. Ze hebben echter meer dan de Duitse merken: ze beheersen het volledige ecosysteem van de elektrische auto omdat ze aan de bron zitten van de batterijtechnologie. BYD en andere Chinese bedrijven zijn in stilte maar aan een onvoorstelbaar tempo gegroeid en hun doorbraak op de Europese markt komt nu. Volgens Verhoeven hebben ze tien jaar voorsprong op de meeste Europese maar ook Japanse producenten. 

Het probleem is wel dat ook die Chinese modellen nog steeds vrij duur zijn. Dat komt omdat lithium, één van de bouwstoffen van batterijen, door de grote vraag erg kostelijk blijft. En Verhoeven ziet ook een ander probleem: “Opmerkelijk is dat een aantal merken vooral de auto’s (snel) levert waarop hogere winstmarges worden gerealiseerd. Dat betekent ook dat de kleine autootjes en stadswagentjes met weinig opties uit het gamma verdwijnen. Het is een absurde markt waarbij de goedkope auto voor de particulier dreigt te verdwijnen.“

Wie kan zo'n elektrische auto betalen? Bart Haeck van De Tijd geeft uitleg in "De wereld vandaag":

Volvo doet niet mee maar dat is een strategische keuze, horen we bij Febiac. Ze stellen wel de Polestar voor. Landrover en Jaguar zijn wél aanwezig maar alleen met top of the range modellen. Dat lijkt de these van Verhoeven voorzichtig te bevestigen. Het salon vervelt langzaam tot een show waar mensen zich verliezen in de illusie van (soms) onbereikbare luxe.

Kan je op het salon ook elektrische fietsen kopen?

Nauwelijks. Nochtans stond het salon 100 jaar geleden nog propvol met fietsen. Na de tweede wereldoorlog deemsterde dat weg. Het tijdperk waarin de auto voor absolute vooruitgang en vrijheid stond, was aangebroken. Het evenement transformeerde tot een echt autosalon.

“Nochtans staan wij als Febiac (en het geaffilieerde Traxio) echt wel voor individuele mobiliteit, en daar hoort de fiets gewoon bij,” benadrukt Goddoy. “Dat moet terugkeren, we zijn daar mee bezig, momenteel zie je al dat D’Ieteren in Brussel een heuse fietswinkel heeft geopend en ik hoop dat we de tweewieler in de volgende jaren ook op het salon weer als vaste waarde kunnen terugbrengen.”

1939: de auto en "het rijwiel" broederlijk naast elkaar (c) Febiac

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiZ2h0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMy8wMS8xNC82LXZyYWdlbi1vdmVyLWhldC1hdXRvc2Fsb24tYmVsZXZlbi1lbi12b2VsZW4tZW4tZGFhcm5hLWVsZGVycy_SAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿