2023年9月4日月曜日

Goedkoper, even smaakvol en milieuvriendelijker: binnenkort meer witte eieren in de winkel - VRT.be

Een aantal supermarktketens, zoals Albert Heijn en Lidl, willen later dit jaar meer witte eieren in de rekken leggen dan bruine. Dat schrijven de kranten van Mediahuis. Witte eieren verkopen goed en zouden beter zijn voor het milieu, is de redenering. Toch is er volgens pluimvee-econoom Peter Van Horne nog een klik nodig in de hoofden van de consument.

Witte eieren beter voor het milieu? Het VRT 1-programma "Factcheckers" achterhaalde eerder al dat witte eieren inderdaad milieuvriendelijker zijn en dat om drie redenen:

  • Die kippen leggen meer eieren
  • Ze hebben een langer productief leven
  • En ze eten 7 gram minder per dag (want het zijn iets kleinere kippen)

Door over te schakelen op witte eieren zou de CO²-uitstoot kunnen verlaagd worden met 8.868 ton, berekende "Factcheckers" toen. Oftewel de CO²-uitstoot van 1.657 Belgische gezinnen voor een volledig jaar.

Fragielere schaal

Delhaize springt niet mee op de kar. De winkel testte het aanbod uit tijdens een proefproject. "Na een aantal maanden moesten we vaststellen dat de klanten er niet echt warm voor liepen. Ze grepen terug naar de bruine eieren", legt woordvoerder Roel Dekelver aan onze redactie uit. "In het logistieke proces was er ook meer schade: witte eieren hebben fragielere schalen. Er was voedselverspilling."  

Wit of bruin, de smaak en kwaliteit zijn hetzelfde

Het is niet altijd zo dat een witte kip witte eieren legt. "Strikt genomen bepaalt de kleur van de oorlel de kleur van de eieren", weet pluimvee-econoom Peter Van Horne. "Maar van de eieren in de supermarkt kan je zeggen: de witte exemplaren zijn van witte kippen, de bruine eitjes van bruine hennen. Dat is 1 op 1 gerelateerd." 

In Nederland en Duitsland hebben de witte eieren de voorbije jaren opgang gemaakt. Van Horne: "Het is ook 8% goedkoper voor de boeren om een wit ei "te maken". Economische motieven spelen vooral een rol bij de switch. Winkels verkopen die eieren ook aan een lagere prijs. En dat is in tijden van inflatie zeker belangrijk voor de consument."

De (Belgische) klant moet wel nog de switch maken in zijn hoofd, zegt kenner Van Horne. "Het is puur de associatie van vroeger waarbij de consument denkt dat bruin milieuvriendelijker is. Ze vinden dat beter, maar dat is nergens op gebaseerd. De kwaliteit en smaak zijn echt hetzelfde."

BELUISTER - Pluimvee-econoom Peter Van Horne wikt en weegt in "De ochtend":

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiZ2h0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMy8wOS8wNC93YWFyb20tem91ZGVuLXdpbmtlbHMta2llemVuLXZvb3Itd2l0dGUtZWllcmVuLWVuLWJydWluZS1saW5rcy_SAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿