2019年8月22日木曜日

'Superslimme heffing zal files doen verdwijnen' - De Tijd

Terwijl het politieke debat over rekeningrijden weer oplaait, stellen twee Vlaamse professoren een ‘superslimme kilometerheffing’ voor, waarbij de prijs binnen de spitsuren varieert. 'We kregen al haatmail.'

Transporteconomen Stef Proost (KU Leuven) en Bruno De Borger (UA) stellen in hun studie 'Superslim rekeningrijden voor dummies' voor om de heffing idealiter om de vijf minuten tijdens de spits aan te passen. De prijs varieert in het scenario van zo'n superslimme heffing dus niet alleen tussen spits en dal, maar ook tijdens de spitsuren.

We bepleiten een variabele tol in de spits die het hoogst is op de momenten dat de ochtendfiles vandaag het zwaarst zijn.
Bruno De Borger
Transporteconoom

Weggebruikers zullen zo hun rijtijden optimaliseren en de files zullen wegsmelten, zeggen ze in de krant De Morgen. ‘Als we dit slim aanpakken, is een grote verschuiving naar het openbaar vervoer zelfs niet meer nodig.’

'We bepleiten een variabele tol in de spits die het hoogst is op de momenten dat de ochtendfiles vandaag het zwaarst zijn', zegt De Borger, in een telefonische toelichting. 'We maakten een berekening voor het traject Leuven-Brussel. De tol zou gradueel stijgen tot een piek en nadien ook weer afnemen. Op de huidige filepiek betaal je 6 euro, gemiddeld over de spits 3 euro. Zelfs als je dat maatschappelijk gezien te hoog vindt en de maximale tol zou plafonneren op 3 euro, zouden de files nog aanzienlijk verminderen.'

Dat zo'n superslimme, variabele heffing werkt, bewijst volgens De Borger de Zweedse stad Stockholm. 'Via slimme camera's worden daar het tijdstip dat een wagen de stad binnenrijdt en de nummerplaat geregistreerd. Zo bepalen ze om de vijftien minuten welke heffing je betaalt.'

'Je moet eens YouTube-filmpjes bekijken van de files vóór en na de invoering, in 2006, van die variabele kilometerheffing: de verschillen zijn spectaculair. In Antwerpen zou dat, met een extra investering, ook ingevoerd kunnen worden omdat gelijkaardige technologie er al gebruikt wordt voor de lage emissiezone.'

'Aanvankelijk is de investering om zo'n slimme heffing in te voeren aanzienlijk, maar je schrijft die na een paar jaar wel af. Het interessante is ook dat de globale verplaatsingskost niet toeneemt. Je betaalt weliswaar, maar je wint ook omdat je minder tijd verliest in de file, wat nu ook een serieuze economische kost met zich meebrengt.'

Compenseren

Blijft de vraag of zo'n superslimme heffing in de spits wel rechtvaardig is voor pendelaars die geen flexibele werkuren hebben. 'We zijn ons uiteraard bewust van die gevoeligheid', zegt De Borger. 'Voor mensen die in de huidige omstandigheden juist op tijd willen aankomen, zal de tol het hoogst zijn. Maar de overheid zou er ook inkomsten mee genereren en zou kunnen denken aan compenserende maatregelen, zoals een belastingvermindering voor mensen die geen alternatief hebben.'

'Een neveneffect van zo'n superslimme heffing zou ook kunnen zijn dat werknemers meer zullen aandringen op flexibele werkuren en thuiswerk bij hun werkgever. Ik ben er zeker van dat dat zou gebeuren. De overheid zou de extra middelen ook kunnen investeren in het openbaar vervoer.' 

Ook politiek ligt een slimme kilometerheffing zeer gevoelig. Vlak voor de verkiezingen trok N-VA haar staart in over een slimme kilometerheffing. In de startnota van Bart De Wever voor de nieuwe Vlaamse regering staat er niets over in, hoewel coalitiepartner CD&V er op aandrong. 'Uiteraard ligt het gevoelig', zegt De Borger.

'We hebben al haatmails ontvangen over de studie, van mensen die boos zijn dat ze een tol zouden moeten betalen. Sommige politici zullen onze nota niet grondig doornemen of afschieten als flauwekul. Ze vrezen de reacties van hun achterban, terwijl het net het moment is om zoiets in te voeren. Omdat er net verkiezingen zijn geweest en ze niet binnen drie maanden moeten zien herverkozen te raken.'

'Natuurlijk zouden mensen niet liever willen dat de overheid de files oplost zonder dat ze moeten betalen', besluit De Borger. 'Maar dat kan je in de huidige omstandigheden zo niet oplossen. Je kan alleen proberen om zo'n slimme heffing zo rechtvaardig mogelijk in te voeren.'

Herlees hier de chat van 22 maart met Bruno De Borger over rekeningrijden

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/algemeen/superslimme-heffing-zal-files-doen-verdwijnen/10155592.html

0 件のコメント:

コメントを投稿