Een opvolger vinden wordt niet makkelijk, gelet op de vele structurele uitdagingen bij het postbedrijf én de beperkingen bij de verloning.
Koen Van Gerven stopt in februari als CEO van overheidsbedrijf Bpost. Dat bevestigt de postgroep in een persbericht, na eerdere berichten in De Standaard. 'Van Gerven heeft meegedeeld aan de raad van bestuur dat hij beslist heeft geen kandidaat te zijn voor een nieuw mandaat', luidt het. Het huidige mandaat loopt tot 26 februari 2020.
Van Gerven omschreef Radial dit voorjaar als 'commercieel bijna dood', een op zijn zachtst gezegde opmerkelijke erkenning voor een deal van 700 miljoen euro.
Ook de relatie van Van Gerven met de vakbonden en het personeel zat niet goed. Dat leidde in november tot een brutale staking die afgekocht werd met een vrij duur sociaal akkoord.
Van Gerven (60) volgde in februari 2014 Johnny Thijs op. Die stapte misnoegd op omdat hij het niet eens was met de looninlevering die de overheid als grootste aandeelhouder - met 51 procent van de aandelen - oplegde.
Om diezelfde reden wordt het niet evident een goede opvolger voor Van Gerven te vinden. CEO's van vergelijkbare bedrijven verdienen vrijwel het dubbele én werken ook nog eens met een fiscaal gunstige managementvennootschap. Een opvolger moet Nederlandstalig zijn, aangezien de voorzitter van de raad van bestuur Franstalig is.
'Brandend platform'
Is de verloning dat niet per se, dan worden de uitdagingen voor de nieuwe CEO (m/v) wel groot. Het postbedrijf kampt met een steeds snellere krimp van de rendabele klassieke brievenpost. Van Gerven zelf bestempelde het bedrijf, door de rotvaart waartegen de kernactiviteit krimpt, als een 'brandend platform'.
De inkomsten uit pakjesbedeling stijgen wel, maar zijn structureel minder rendabel gelet op de grote concurrentie: met PostNL, La Poste (DPD), Royal Mail (GLS) en Deutsche Post (DHL) zijn alle grote buurbedrijven ook in ons land in die sector actief.
'De weg is nog lang', erkent ook Van Gerven in het persbericht van Bpost. 'Daarom is het nodig dat er een CEO komt die een mandaat voor zes jaar opneemt.'
Rampjaar 2018
Van Gerven is sinds 2006 aan de slag bij Bpost. Eerst leidde hij als directeur retail de sanering van postkantoren in goede banen. Sinds februari 2014 is hij CEO. Bpost was even voordien - in juni 2013 - naar de beurs getrokken.
Tot begin 2018 kon Van Gerven een stijgende beurskoers voorleggen (zie grafiek). Maar daarna volgde het rampjaar 2018, met een gedecimeerde beurskoers tot gevolg. Van Gerven gaf zelf al aan dat een allereerste verlaging van het dividend zo goed als onvermijdelijk wordt, gelet op de sterke daling van de rendabiliteit.
0 件のコメント:
コメントを投稿