Bpost zal niet meer alle pakjes aan huis kunnen leveren. Een deel van de klanten moet afhalen.
Bpost grijpt vrijdag in nu het pakjesrecord bij het bedrijf dag na dag records breekt. Het bedrijf kan niet meer voor alle pakjes thuislevering garanderen. Een deel van de klanten moet zijn pakje afhalen bij een van de 2.300 afhaalpunten in het eigen netwerk van Bpost, zo deelt het bedrijf mee in een communiqué. Het sluit ook een tijdelijk partnerschap met Decathlon, dat zijn winkels inzet als afhaalpunt.
Voor de pakjesafdeling van Bpost breekt de drukste periode ooit aan. Niet-essentiële winkels die dicht zijn, proberen online hun waar te slijten, maar ook de bekende koopdag 'Black Friday' en Snterklaas dienen zich aan. De voorbije dagen bezorgde Bpost telkens al meer dan een half miljoen pakjes per dag. De verwachting is dat in de week tussen Black Friday, volgende week vrijdag, en Sinterklaas, de kaap van 600.000 pakjes per dag aan diggelen gaat.
De regering gaat wel het gesprek aan met de grote digitale platformen, zoals Bol.com en Amazon, om de koopdag Black Friday uit te stellen. Niet zozeer vanwege de druk bij Bpost, maar vanwege het concurrentienadeel voor de lokale niet-essentiële winkels die gesloten zijn door de lockdown. Black Friday trekt in andere tijden normaal volle winkelstraten. Frankrijk besliste eerder al om de koopjesdag uit te stellen.
Tariefverhoging
Bpost rekent van zijn kant door om de pakjestoevloed de baas te blijven. Vanaf volgende week vrijdag tot kerstavond moeten zakelijke klanten, die een contract hebben rond de distributie van pakjes, een eindejaarstoeslag van 1 euro per pakje betalen. Die verhoging van de tarieven voor de verzending geldt niet voor gewone, residentiële klanten die een pakje wil laten bezorgen.
Volgens Bpost komt de tijdelijke prijsverhoging niet onverwacht. Ze is al aangekondigd in september vorig jaar. 'Een prijsaanpassing wordt altijd vastgelegd en gecommuniceerd voor de aanvang van het nieuwe jaar', zegt Bpost-woordvoerster Barbara Van Speybroeck. Het is de eerste keer dat handelaars of bedrijven de toeslag moeten ophoesten, maar volgens Bpost is zo'n toeslag wel 'courant in de sector.
Tijdens de eerste lockdown moesten bedrijven al een tijdelijke 'crisistoeslag' betalen, van 25 eurocent per pakje. Bpost zag zich toen plots geconfronteerd met een piek aan pakjes die het normaal alleen tijdens de eindejaarsperiode kent. Het grote verschil was toen dat er ook nog eens personeelsleden uitvallen door ziekte, quarantaine en dat het extra veiligheidsmaatregelen moet incalculeren, als gevolg van de pandemie.
0 件のコメント:
コメントを投稿