2021年2月25日木曜日

BEKIJK: Van "eindelijk" tot "je kan het beter afschaffen", leerkrachten reageren op akkoord vaste benoeming - VRT NWS

Trijn Blondé: “Goed dat drempel van jobonzekerheid wordt weggenomen”

Trijn Blondé is een jonge leerkracht en vervolgcoach in Hoboken. Samen met heel wat van haar nieuwbakken collega’s is ze tevreden over het akkoord: “Wij geven met veel enthousiasme les, doen het met hart en ziel, maar aan het einde van een schooljaar zitten we telkens met onzekerheid: kunnen we in september starten of niet?”. Trijn hoopt bovendien dat deze ontwikkeling mensen over de streep trekt om in het onderwijs te stappen: “Het is goed dat die drempel van jobonzekerheid wordt weggenomen. Ook het sneller kunnen ontslaan van leerkrachten vind ik normaal. Als je je job niet goed uitoefent, dan moet je die niet blijven uitoefenen. Dat is overal zo."

Pieter Van den Bossche: “Vaste benoeming kwestie van geluk, niet van goed lesgeven”

Pieter Van den Bossche uit Aalst reageert helemaal anders. Hij is al 11 jaar vast benoemd, maar als het van hem afhangt, gaan de vaste benoemingen integraal op de schop. “Daar zijn een paar redenen voor. Een vaste benoeming heeft niets te maken met goed lesgeven. Een goede leerkracht wordt niet sneller benoemd dan iemand die er in de klas niets van bakt. Het is een kwestie van geluk, van open uren en van lang genoeg in een school aan de slag kunnen zijn. Bovendien staat zo'n benoeming efficiënt personeelsbeleid in de weg: iedereen in de leraarskamer kent ongetwijfeld die ene collega die het uithangt maar vast benoemd is, waardoor er niets tegen kan gedaan worden.”

Ilse Van den Broeck: “Na 19 jaar eindelijk hoop op vaste benoeming”

Ilse Van den Broeck uit Koersel staat al 19 jaar in het onderwijs, waarvan vijf jaar als directrice. “Intussen sta ik weer voor de klas, als leerkracht wiskunde in de derde graad. Na al die tijd ben ik nog steeds niet vast benoemd. Ik ben dan ook zeer blij dat minister Weyts de procedure heeft aangepast. Zo krijgen leerkrachten die voor hun passie gaan – in plaats van voor een vlakke loopbaan – toch nog een kans. Hopelijk kom ook ik nu eindelijk voor die vaste benoeming aan bod.”

Evelyne De Mulder: “Zolang er geen uren zijn, kan je niet vast benoemen”

Evelyne De Mulder is ondertussen dan wel vast benoemd, maar ook zij heeft 10 jaar moeten wachten. Ze reageert positief, maar stelt zich ook vragen. “Hoewel ik al die tijd in dezelfde school tewerkgesteld was, duurde het 10 jaar vooraleer ik mijn vaste benoeming kreeg. Ik stond steeds in uren van leerkrachten die thuis bleven dankzij een of ander verlofstelsel, en dus nooit in vacante uren. De minister wil de benoemingen versnellen, maar zolang er geen extra vacante uren zijn, kan dat dan wel sneller gaan?"

Liesl Thijs: “Na elke interimopdracht moet je vanaf nul je rechten opbouwen”

Acht jaar al staat Liesl Thijs uit Gent voor de klas, maar een vaste benoeming heeft ze nog niet weten te bemachtigen. “Elk schooljaar doe ik een aantal interimopdrachten, maar op 1 september moet de vaste leerkracht vaak niet meer worden vervangen, of zijn er geen open uren meer. Op naar een nieuwe school dus, maar daar moet je wel vanaf nul beginnen en je rechten opbouwen. Ik hoop dat de nieuwe maatregel van Ben Weyts hier verandering in brengt.” Volgens Liesl zitten samen met haar heel wat andere collega’s in hetzelfde schuitje. “Voor leerkrachten die al jaren actief zijn in het onderwijs en veel ervaring hebben opgedaan, mag er nu echt verandering komen.” 

Hassan Oussehmine: “Ik begrijp dat leerkrachten sneller benoemd worden, maar de willekeur blijft bij de directie”

Hassan Oussehmine uit Gent werkt al meer dan 20 jaar als leerkracht in het beroeps- en technisch onderwijs en werd na drie jaar vast benoemd. Hij heeft enkele bedenkingen over de nieuwe hervorming. “Ik hoor in het akkoord niets over de directie: wat als zij een fout maken? Hoe worden zij gesanctioneerd als ze hun werk niet goed doen? Bovendien kan diezelfde directie wel heel willekeurig te werk gaan. Na één jaar kunnen ze zomaar zeggen: ‘sorry, maar jij hoort hier niet thuis’. Hoe weet je bovendien na één jaar of iemand goed les kan geven? En wat met de begeleiding van leerkrachten?”

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiTmh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMS8wMi8yNC9yZWFjdGllcy1sZWVya3JhY2h0ZW4tdmFzdGUtYmVub2VtaW5nL9IBAA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿