De telecomgroep verwacht dit jaar een winstdaling, in tegenstelling tot wat analisten hadden verwacht. Het aandeel gaat bijna 10 procent onderuit.
Proximus heeft 2020 degelijk afgesloten, blijkt uit het jaarrapport. De telecomgroep trok zowel voor breedband en televisie als voor mobiel meer klanten aan dan verwacht. Over heel 2020 vervoegden 48.000 breedband-, 36.000 tv- en 174.000 mobiele klanten het overheidsbedrijf.
Dat leidde tot een jaaromzet van 5,48 miljard euro (-3,6%) en een bruto bedrijfswinst (ebitda) van 1,84 miljard euro -1,8%), in lijn met de analistenverwachtingen. De lagere roaminginkomsten door de pandemie roomden naar schatting 49 miljoen euro winst af.
Geen groei, extra besparingen
Voor omzetgroei is het wachten tot 2022. Dit jaar wordt een transformatiejaar, zegt topman Guillaume Boutin. Hij verwacht in de tweede jaarhelft een geleidelijk herstel van de roamingvolumes die Covid-19 in elkaar heeft doen stuiken.
De brutobedrijfswinst ziet Boutin na extra kosten voor IT-transformatie en de versnelde uitrol van het netwerk uitkomen tussen 1,75 en 1,77 miljard euro, 4 procent onder de winst van 2020. Daarmee stelt de Franse CEO analisten en beleggers flink teleur. Zij hadden op een stabiele 1,84 miljard gerekend. Die negatieve verrassing deed het aandeel in de ochtendhandel bijna 10 procent crashen.
Boutin stelt verder extra kostenbesparingen in het vooruitzicht in het kader van zijn #inspire2022-strategie. Voor (bruto) 200 miljoen euro in de periode 2023-2025. Dat is boven op de 200 miljoen euro die in 2020-2022 wordt bespaard.
Meer investeringen, meer schulden
Naast extra besparingen komen er ook extra investeringen. De kapitaaluitgaven (capex) stijgen van 1 naar 1,2 miljard euro. Proximus legt dit jaar dubbel zoveel glasvezel als in 2020 - tot 5.000 installaties per week. Daarnaast investeert de groep in haar mobiele netwerk en transformeert het haar IT-systemen.
Eind december waren 460.000 huizen en bedrijven aangesloten op de supersnelle glasvezel. Tegen 2028 wordt minstens 70 procent van het land met de technologie uitgerust. Proximus telt inmiddels meer dan 65.000 glasvezelklanten (+67%). De meerprijs die zij (voor sneller internet) betalen en de groei tot 317.000 bundelklanten dreef vorig jaar de gemiddelde omzet per klant op.
De hogere investeringen en de overnames van de groothandelsdochter BICS en de operator Mobile Vikings zullen de schuldgraad niet boven 1,6 keer de bruto bedrijfswinst tillen, geeft Proximus tot slot aan.
De schulden bedroegen eind december 2,36 miljard euro, of 1,3 keer de brutobedrijfswinst. Als die ratio naar 1,6 evolueert, wil dat zeggen dat Proximus een klein half miljard extra schulden op de balans zal laden, tot om en bij de 2,8 miljard euro.
Dat is niet alleen nodig om de investeringen te financiëren, maar ook om het brutodividend van minstens 1,20 euro per aandeel te handhaven over het huidige en volgende boekjaar. Zo weet de Belgische staat - meerderheidsaandeelhouder met 56 procent van de stemrechten - zijn kas de komende jaren gespijsd met (bruto) 217 miljoen euro (per jaar).
0 件のコメント:
コメントを投稿