Rond 5 uur vanmorgen heeft het vliegend personeel van luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines het werk neergelegd. De piloten, stewards en stewardessen protesteren tegen de hoge werkdruk en omdat de directie een aantal afspraken niet zou nakomen. Zowat de helft van de vluchten van vandaag zou geschrapt worden.
Zowat de helft van de vluchten is geannuleerd, bevestigt Maaike Andries, de woordvoerster van het bedrijf: "Gelukkig is een groot aantal collega's bereid om te werken. Daardoor zullen we de impact kunnen beperken, zodat slechts 3.500 van de 12.500 voorziene passagiers hinder zullen ondervinden van de staking. We hebben voorrang gegeven aan vluchten die helemaal volgeboekt waren en aan vluchten waar geen alternatieven voor bestaan, zoals onze verbindingen met Afrika. Die hebben we allemaal kunnen laten doorgaan." Op een route tussen Brussel en Frankfurt worden grotere vliegtuigen van Lufthansa ingezet, om zoveel mogelijk passagiers te kunnen meenemen.
De reden voor de staking ligt volgens Olivier Van Camp van de socialistische vakbond BBTK bij de werkomstandigheden bij Brussels Airlines: "Wij zijn al maanden in onderhandeling over de werkomstandigheden, en elk gesprek is een dovemansgesprek geworden, dus zien we geen andere mogelijkheid meer dan een actie te voeren om te laten zien dat het ons menens is."
Waar gaat het dan concreet over? "Het gaat over afspraken die gemaakt zijn bij de herstructurering van Brussels Airlines, twee jaar geleden. Toen zijn afspraken gemaakt over de werkomstandigheden, de werktijd en de rusttijden. En nu komt de directie daarop terug en worden werkroosters gemaakt die veel te zwaar zijn, en waarvan het personeel zegt: dit kunnen we niet volhouden."
"Het gaat niet alleen over de roosters", vult Bart Smet aan. Hij is piloot en ondervoorzitter van pilotenvereniging BeCA. "We hebben twee jaar geleden afscheid genomen van 20 procent van het personeel, loon ingeleverd en zijn akkoord gegaan met hogere productiviteit. We willen daar niet op terugkomen, we willen gewoon dat de afspraken die toen zijn gemaakt, worden nageleefd. Het gaat over honderdeneen dingen. Maar het meest frappante is misschien dat men ons volgende zomer deeltijds wil laten werken en deeltijds wil betalen, terwijl we zouden worden vervangen door goedkope arbeidskrachten uit het buitenland of van andere delen van de groep (de Lufthansa-groep, red.)"
Het gesprek met Olivier Van Camp en Bart Smet in "De ochtend" kun je hieronder herbeluisteren:
24-urenstaking bij Brussels Airlines: "De houding van deze directie is beneden alle peil"
Maar ook de roosters vormen dus een probleem, door een nieuw planningssysteem dat niet draait zoals het zou moeten: "Mensen krijgen hun leven niet meer georganiseerd", zegt Smet. "Men verwacht vrij voor Kerstmis, maar krijgt dat niet. Doktersafspraken die een jaar vooraf vastliggen, kunnen plots toch niet meer ingepland worden. En zo gaat dat van het ene naar het andere." De woordvoerster erkent wel dat er werk is aan de nieuwe planningstool: "Die tool is nog maar 2 maanden in werking. Er zijn kinderziektes en die moeten opgelost worden, maar daar komen we wel uit."
De houding van deze directie is beneden alle peil
De directie van Brussels Airlines raamt de schade van de staking op 2,5 miljoen euro en wil de vakbondsleden daar persoonlijk verantwoordelijk voor stellen: "Dat is typisch voor de algemene houding van de directie tegenover het personeel: afdreigen en intimideren. Er is ons gezegd dat we niet mogen staken in uniform, de auto niet op de parking mogen zetten, en zo blijft dat maar doorgaan." Olivier Van Camp hoopt dat de hoofddirectie in Frankfurt daarom ingrijpt: "We hopen hen wakker te schudden om daar mensen te zetten die weten waarover ze spreken en die de bedoeling hebben om oplossingen te zoeken. Als je stelselmatig een njet krijgt, dan heb je geen sociale onderhandelingen meer. Het afdreigen van vakbondsmensen en van personeel zegt heel veel over de houding van deze directie, die beneden alle peil is." Of het echt tot een proces zal komen, willen de stakers nog afwachten. Ook de directie wil zich er nog niet over uitspreken.
De directie betreurt die houding, zegt woordvoerster Maaike Andries: "Dat is zeer jammer om te horen. We zijn in 2020 samen aan tafel gegaan voor een nieuwe CAO. We hebben daar heel productieve discussies gehad en zijn gelukkig snel tot een akkoord kunnen komen om uit de zwaarste crisis uit de geschiedenis van ons bedrijf te geraken. Daarom is onze duidelijke boodschap dat we die CAO niet opnieuw kunnen onderhandelen, en dat we vooral de dialoog willen voortzetten om tot oplossingen te komen. De afspraken die we hebben gemaakt, zijn ondertekend door de directie en de sociale partners. Ik kan u met zekerheid zeggen dat de gemaakte afspraken en de bestaande regels in de luchtvaartsector nageleefd worden."
"Ik snap heel goed dat de situatie niet makkelijk is", zegt Andries. "De werkdruk is heel hoog bij hen, net als in andere afdelingen van het bedrijf of in andere bedrijven en sectoren. Maar ik geloof niet dat we door een staking tot een oplossing komen."
De timing kon eigenlijk niet slechter voor ons bedrijf, dat al zo hard gewond is
De staking komt er net in de extra vakantieweek voor het lager onderwijs, waarin veel mensen op reis wilden gaan. "Een staking is natuurlijk nooit leuk, en daarom hebben we het ook goed vooraf aangekondigd", zegt Van Camp. Volgens Bart Smet zijn er al verschillende waarschuwingen en kleinere acties geweest: "We hebben het management tijd gegeven om aan tafel te komen, maar ze hebben die kans niet gegrepen, integendeel."
Vooral die timing komt hard aan, zegt de directie: "Een staking bij een bedrijf dat zo hard gewond is, komt sowieso hard aan. En als de vakbonden tot een staking overgaan terwijl de gesprekken nog bezig zijn, is dat nog harder. De timing kon eigenlijk niet slechter voor ons bedrijf, voor onze passagiers en voor de collega's die vandaag wel werken."
Ook Maaike Andries werd geïnterviewd in "De ochtend" op Radio 1. Dat kun je hier herbeluisteren:
0 件のコメント:
コメントを投稿