De federale energiewaakhond CREG beschuldigt energieleverancier Mega uit Luik van een gebrek aan transparantie, en praktijken die neigen naar "bewuste misleiding" van de consument. Het bedrijf ontkent consumenten om de tuin te leiden.
De CREG heeft een rapport klaar over de evolutie van de energieprijzen. Daarin krijgt energieleverancier Mega een stevige veeg uit de pan. De leverancier zou kunstgrepen gebruiken om beter te scoren in de prijsvergelijkers.
Concreet gaat het om "gaming", waarbij Mega regelmatig switcht tussen indexeringen op maand- of kwartaalbasis met volgens de CREG maar één doel: goed scoren in de resultaten van bestaande prijsvergelijkers. In de praktijk is er echter geen garantie op een effectief voordelig contract. Dat maakt het voor de consument verwarrend en moeilijk om goede keuzes te maken.
"Mega doet hiermee niets onwettigs, maar door dit op bijna maandelijkse basis toe te passen bij meerdere van haar variabele producten, scoren ze op een kunstmatige wijze goed in de prijsvergelijkers en kunnen we minstens spreken van een gebrek aan transparantie en neigt dit zelfs naar een bewuste misleiding van de consument", zo staat er te lezen.
Mega is niet de enige stroom- of gasleverancier die dit doet, maar is er wel "zeer bedreven" in, merkt de CREG op. De energiewaakhond laat weten dat het de kwestie van nabij opvolgt en nadenkt over mogelijke oplossingen, "zoals bijvoorbeeld een beperking van het aantal indexeringsparameters en een aangepaste naamgeving van de productversies".
Mega ontkent
In een reactie toont Mega zich verwonderd over de publieke waarschuwing door de CREG. Het bedrijf zegt nog maar net door de regulator te zijn bevraagd en ontkent de beschuldigingen. "Er is van onze kant geen gebrek aan transparantie", klinkt het. "Op onze site waarschuwen we de consumenten herhaaldelijk dat bij een variabel tarief de geafficheerde prijs niet overeenkomt met de gefactureerde prijs." Het bedrijf belooft die waarschuwing op korte termijn nog zichtbaarder te vermelden.
Bedrijf eerder al onder vuur
Het is niet de eerste keer dat Mega onder vuur komt te liggen. De Economische Inspectie startte in oktober een onderzoek nadat er in korte tijd honderden klachten waren binnengelopen bij de federale ombudsman, onder meer over het zomaar verhogen van de maandelijkse voorschotten. Mega verdedigde zich door te zeggen dat 9 op de 10 klanten akkoord gingen met het aangepaste voorschot, en dat ze zo de consument beschermen tegen een hogere eindafrekening.
Eerder dit jaar was er ook een ander onderzoek van de Economische Inspectie over misleidende praktijken. Dat ging over klanten die een goedkoop contract tekenden dat later stilzwijgend werd overgezet naar een veel duurder. In dat dossier hangt het bedrijf een zware boete boven het hoofd.
Mega ondertekende intussen wel al het "consumentenakkoord", waarmee het bedrijf belooft zich te houden aan de regels rond eerlijke handelspraktijken.
Mega telt zo'n 370.000 klanten en is daarmee het nummer vijf in de Belgische energiemarkt, na Engie Electrabel, Luminus, Eneco en Lampiris.
0 件のコメント:
コメントを投稿