De Europese Unie en Duitsland hebben een overeenkomst bereikt over het verbod op benzine- en dieselwagens. Dat meldt het Duitse ministerie van Verkeer. Eerder deze week leek de deal helemaal rond, tot Duitsland plots stokken in de wielen stak. Het land wou een uitzondering voor zogenaamde e-fuels.
Vanaf 2035 zullen er geen nieuwe auto's op de markt gebracht worden die koolstofdioxide (CO2) uitstoten. Althans, dat zou volgens een nieuwe, ingrijpende Europese wet de bedoeling zijn. Het had er alles van weg dat de wet er hoe dan ook zou komen, tot Duitsland plots stokken in de wielen stak.
Het Europees Parlement keurde het verbod immers goed op 14 februari. De Raad van de Europese Unie (waarin ministers van de 27 lidstaten zetelen) ging dat normaal de week erop doen, op 7 maart. Toch keerde Duitsland plots op zijn stappen terug. De reden voor de onenigheid: Duitse automerken als BMW en Porsche geloven dat er nog een toekomst was voor verbrandingsmotoren die werken op e-brandstoffen.
E-brandstoffen... Wat zijn dat?
E-brandstoffen zijn synthetische brandstoffen op basis van CO2 en waterstof. De chemische samenstelling lijkt sterk op diesel of benzine, waardoor je ze ook kan gebruiken in wagens met een normale verbrandingsmotor.
Een wagen die rijdt op benzine of diesel, stoot CO2 uit. Auto's die rijden op synthetische brandstoffen, zogenaamde e-fuels, stoten ook nog koolstofdioxide uit, maar kunnen wel klimaatneutraal gemaakt worden. Voor het aanmaken van die brandstoffen kan dan CO2 uit de lucht gehaald worden of kan hernieuwbare energie gebruikt worden. Dat compenseert de uitstoot van de wagens.
"Er zijn nog niet erg veel details bekend", legt Rob Heirbaut, EU-kenner bij VRT NWS, uit. "Duitsland keurt naar alle waarschijnlijk het verbod op diesel- en benzinewagens mee goed. Het land blokkeerde het wetsvoorstel omdat de auto-industrie er gelooft in de zogenoemde e-fuels. De Europese Commissie heeft nu beloftes gemaakt dat het "swiftly", erg snel dus, nieuwe wetteksten gaat goedkeuren die zo'n aparte categorie erkennen."
Toch hebben velen nog hun bedenkingen bij de e-fuels. "Die brandstoffen waarover Duitsland het heeft, die bestaan nog helemaal niet. Het is dus nog maar de vraag of die er ooit gaan komen en, als ze er zouden zijn, of die ook betaalbaar zijn voor de gewone consument."
De negatieve impact van CO2-uitstoot
Wanneer auto's CO2 uitstoten, komt dit gas in de atmosfeer terecht en draagt het bij aan het broeikaseffect. Het broeikaseffect zorgt ervoor dat de temperatuur op aarde stijgt, met als gevolg dat het klimaat verandert. Dit kan leiden tot extreme weersomstandigheden zoals droogtes, overstromingen, hittegolven en zware stormen.
Ook heeft het een negatieve invloed op de biodiversiteit en kan het leiden tot het smelten van ijskappen en stijging van de zeespiegel. Het verminderen van CO2-uitstoot van auto's is daarom belangrijk voor het behoud van ons klimaat en onze planeet.
Naast Duitsland tekenden ook nog andere landen protest aan tegen het verbod, waaronder ook Italië en Hongarije. Toch weegt hun stem in dit debat niet erg veel door, zegt Heirbaut. "De landen zullen waarschijnlijk tegen de nieuwe wet blijven, maar ze kunnen de boel niet blokkeren. Daarvoor heb je een blokkeringsminderheid nodig (een aantal landen die samen meer dan 35 procent van de bevolking vertegenwoordigen). Zonder Duitsland, dat 18,5 procent van de Europese bevolking vertegenwoordigt, lukt dat niet."
De voorzitter van Zweden in de Europese Unie zal het verbod van auto’s op fossiele brandstoffen dinsdag op de agenda zetten voor definitieve goedkeuring door de lidstaten. "Ze zijn dus zo goed als zeker dat er een meerderheid voor is", duidt Heirbaut.
De Duitse federale minister van Transport reageert alvast opgelucht. "De weg is duidelijk: Europa blijft technologieneutraal", schreef Volker Wissing, Duitse minister van Transport. Volgens zijn verklaring kunnen voertuigen met verbrandingsmotoren geregistreerd blijven als ze alleen co2-neutrale brandstoffen tanken.
0 件のコメント:
コメントを投稿