2023年3月30日木曜日

Belgische gamingindustrie blijft groeien, in vergelijking met de periode voor de coronacrisis - VRT.be

De gamingindustrie in ons land had afgelopen jaar een totale economische waarde van 582 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van BelgianGames, de overkoepelende sectorfederatie. De waarde van de sector is lichtjes gedaald tegenover topjaar 2021, maar in vergelijking met 2019 - voor de coronacrisis - blijft de sector gestaag groeien. Wat de populariteit van de games betreft, blijft voetbalspel FIFA het bijzonder goed doen.

De gamingindustrie is in ons land een belangrijke sector geworden, die de afgelopen jaren fors is gegroeid. Ook op internationaal vlak spelen Belgische gameontwikkelaars een belangrijke rol. Vorige week zakte een recordaantal van 20 Belgische bedrijven in het gezelschap van minister van Media Benjamin Dalle af naar de Game Developers Conference (GDC) in San Francisco. Die beurs is één van de meest toonangevende voor ontwikkelaars van games wereldwijd.

De economische waarde van de gamingsector wordt bepaald door de verkoop, zowel van de games zelf als van spelconsoles, allerlei accessoires, abonnementen en prepaidkaarten. Ook de omzet van de gameontwikkelaars die in ons land actief zijn, maar hun games ook in het buitenland verkopen, wordt mee in die berekening opgenomen.

De totale economische waarde van videogames in België klokt af op 582 miljoen euro in 2022. Dat is 10 procent meer dan in 2019, voor de coronacrisis. Tegenover 2021 is dat ongeveer 3 procent minder, maar 2021 was een absoluut topjaar voor de sector, mede dankzij de coronacrisis.

Door de lockdowns was de omzet voor de Belgische gamingsector in 2020 en 2021 historisch hoog

“De omzet tijdens de coronajaren 2020 en 2021 was voor onze sector historisch hoog door de lockdowns. Daardoor waren verschillende vormen van entertainment en vrijetijdsbesteding zoals bioscoopbezoeken en reizen een tijdlang onmogelijk", zegt David Verbruggen, CEO van BelgianGames. "De forse stijging ten opzichte van 2019 is trouwens ook toe te schrijven aan de pandemie. Tijdens corona begonnen steeds meer mensen videogames te spelen en groeide onze afzetmarkt.”

Tijdens de pandemie werd massaal gegamed, zo blijkt uit Europees onderzoek. De gemiddelde speelduur van videogames piekte vooral tijdens de periode met de strengste coronamaatregelen, en normaliseerde zodra de maatregelen versoepelden.

Welke games en consoles zijn het meest populair?

Enkele trends in het Belgische gaminglandschap: voetbalspel FIFA bevestigt zijn status als absolute klassieker, als het gaat over de meest populaire games. In de top 5 van best verkochte pc- en videogames staat de editie 2023 op de eerste plaats, en de editie van 2022 op de vijfde plaats. 

Wat de verkoop van fysieke games betreft: daar halen drie Nintendo Switch-titels de top 5. In totaal zijn er ons land in 2022 148 miljoen downloads geweest van mobiele games, in de Apple en Google Play Store samen. Dat is opnieuw één miljoen meer dan in 2021. 

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiO2h0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMy8wMy8yOS9nYW1lc2VjdG9yLWNpamZlcnMv0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿