2018年12月29日土曜日

Wintersolden starten met ruim aanbod en hoge kortingen - De Standaard

Donderdag 3 januari starten de wintersolden, de hoogdagen voor koopjesjagers bij de start van het nieuwe jaar. Door het warme najaar ligt er nog 7 procent meer in de rekken dan vorig jaar, zodat de wintersolden zullen starten met een groot aanbod en hoge kortingen van bij het begin.

Dat blijkt uit een onderzoek van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) bij 556 uitbaters van kleding- of schoenenwinkels. Ook Comeos en Mode Unie geven aan dat er vanaf de eerste dag fikse kortingen te rapen vallen.

Door het milde herfstweer zag volgens NSZ maar liefst 47 procent van de modewinkels hun omzet dalen, 21 procent van de modewinkels zag hun omzet toenemen en 32 procent had dezelfde omzet als vorig jaar. Bij Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, geeft meer dan de helft van de modewinkeliers (59 procent) aan dat ze dit winterseizoen minder verkocht hebben dan vorig jaar, terwijl 29 procent aangeeft evenveel verkocht te hebben. Twaalf procent van de modehandelaars gaf aan beter verkocht te hebben.

‘Het was eind oktober nog bijna 20 graden. Dan is het logisch dat mensen niet op zoek gaan naar een dikke winterjas of wollen trui. Sinds kort is het wel een pak kouder geworden, maar de mensen wachten nu nog even af om hun slag te slaan tijdens de solden’, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Gele hesjes

Comeos verwijst naar de impact van de betogingen van de gele hesjes. ‘Vooral Brussel werd hierdoor getroffen, waar de verkoop tijdens de actiedagen met gemiddeld 25 procent daalde.’ De onlineverkoop deed het wel goed. Black Friday was een topweekend voor vele ketens, maar met een keerzijde: in de periode hier kort voor en kort na, was het windstil. ‘We zien dat er dit jaar evenveel cadeaus werden gekocht voor de feestdagen, maar dat de verkochte cadeaus lager zijn in verkoopprijs dan andere jaren’, merkt Isolde Delanghe van Mode Unie op.

Op 3 december ging de sperperiode in, waardoor eigenlijk geen kortingen mogen worden aangeboden. Steeds meer detailhandelaars doen aan koppelverkoop of aan fluistersolden, in navolging van de ketens. Vooral koppelverkoop is populair: 38 procent van de modedetailhandelaars past koppelverkoop toe, 21 procent doet aan fluistersolden. In 2013 was dat nog respectievelijk 24 en 15 procent. De detailhandelaars proberen zo een stuk van hun omzetverlies van het najaar goed te maken.

De kleding- en schoenenwinkels verwachten veel van de solden. Bijna de helft (46 procent) denkt dat de solden het beter gaan doen dan vorig jaar, 28 procent verwacht dat er minder verkocht zal worden tijdens de komende solden en 26 procent van de modedetailhandelaars verwacht zich aan een status quo, aldus NSZ. Bij Mode Unie wordt de soldenverkoop gemiddeld 3 procent lager geschat in vergelijking met de winterkoopjes vorig jaar.

Let's block ads! (Why?)

Read Again http://www.standaard.be/cnt/dmf20181228_04068607

0 件のコメント:

コメントを投稿