De City Pass, het gecombineerde stadsabonnement van de NMBS en De Lijn, heeft nauwelijks succes in Antwerpen en Gent. De pas is te duur en te weinig flexibel, luidt de kritiek. Een jaar na de lancering liggen de inkomsten lager dan de marketingkosten, staat vrijdag in De Morgen.
Met de City Pass kan men voor 60 euro per maand onbeperkt de trein, tram en bus nemen in de stad. Na een jaar hebben nog geen 540 mensen zo’n vervoerspas gekocht, blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Björn Rzoska (Groen) opvroeg bij minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).
In Antwerpen werden tot 5 november dit jaar 459 City Passes verkocht: 384 maandabonnementen en 75 jaarabonnementen. In Gent waren dat er maar 79: 67 maand- en 12 jaarabonnementen. Dat leverde slechts 33.321 euro aan inkomsten op, te weinig om de bijna 35.000 euro aan promotiekosten terug te verdienen.
De lokale schepenen van Mobiliteit noemen de City Pass dan ook te duur in verhouding tot het aanbod. Het zou beter zijn een breder product te hebben voor een grotere vervoersregio, luidt het.
Maar volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts moet de formule nog aan bekendheid winnen. Er komen meer verkoopkanalen en er komt ook een City Pass die geldig is gedurende 24 uur.
Read Again https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181228_04067987
0 件のコメント:
コメントを投稿