2018年12月19日水曜日

Colruyt haalt Mars, RedBull en Heineken uit de rekken - De Tijd

Enkele merkenproducenten willen hun prijzen voor Colruyt niet verlagen. Voor de derde keer in één jaar tijd boycot Colruyrt producten van voedingsmultinationals.

De Belgische supermarktgroep Colruyt  eist dat drie grote voedingsbedrijven hun prijzen verlagen. Maar daar willen de drie - Mars Food, RedBull en Heineken - niet op ingaan.

Om hen onder druk te zetten, haalt Colruyt hun producten uit de rekken. De drie groepen hebben heel wat merken in hun portefeuille: Snickers, Pedigree, Whiskas, M&M's, Maes Pils, Cristal, Grimbergen, Miracoli enzovoort.

Minstens 21 producten zijn niet meer te krijgen. Dat getal kan oplopen want de voorraad van nu nog verkrijgbare producten op raakt.

Niet eerste keer

Colruyt discussieert samen met vijf andere Europese supermarktketens met de producenten. De ketens eisen dat de producenten hun prijzen met 0,8 procent verlagen, schrijft het Duitse supermarktenvakblad Lebensmittel Zeitung.

Samen met vijf andere ketens eis Colruyt dat Mars, RedBull en Heineken hun prijzen met 0,8 procent verlagen.

Het gaat om Coop (Zwitserland), Edeka (Duitsland), Intermarché (Frankrijk), Conad (Italië) en Eroski (Spanje). Allemaal hebben ze zich verenigd in het samenwerkingsverband Agecore. Samen staan ze sterker om lagere prijzen te eisen van producenten.

Spanning stijgt

Aan persbureau Belga is Colruyt zuinig met commentaar. De groep wil 'op een constructieve manier' tot een oplossing komen.

Het is van alle tijden dat supermarkten en producenten discussiëren over inkoopprijzen, maarhet is vrij uitzonderlijk dat producten op grote schaal uit de rekken worden gehaald.

De laatste jaren stijgt de spanning tussen leveranciers en supermarkten. Supermarkten willen hun winstmarges verhogen, terwijl de concurrentie toeneemt. Dat komt doordat budgetketens zoals Aldi en Lidl populairder zijn geworden.

Ahold Delhaize

Aan de andere zijde van de onderhandelingstafel proberen grote voedingsbedrijven ook meer winst te maken. Onder andere de aandeelhouders van Nestlé en Unilever eisen dat hun bedrijven meer focussen op winst.

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://www.tijd.be/ondernemen/retail/colruyt-haalt-mars-redbull-en-heineken-uit-de-rekken/10080572.html

0 件のコメント:

コメントを投稿