2019年12月3日火曜日

Ook N-VA wil enkel nog emissievrije bedrijfswagens - Het Nieuwsblad

Ook N-VA wil enkel nog emissievrije bedrijfswagens

Foto: Hollandse Hoogte / Peter Hilz

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA), die het Vlaamse klimaatbeleid coördineert, dringt er bij haar federale collega Marie Christine Marghem (MR) op aan zo snel mogelijk werk te maken van een omschakeling naar emissievrije bedrijfswagens. Dat is nodig als Vlaanderen de klimaatdoelstelling - 35 procent minder CO2-uitstoot tegen 2030 - wil halen, schrijft De Tijd.

LEES OOK. Hoe we volgens de Vlaamse ingenieurs de klimaatdoelstellingen kunnen halen

Eerder dook al het bericht op dat federaal informateur Paul Magnette (PS) alleen nog elektrische leasewagens fiscaal wil stimuleren. Nu blijkt dat ook de Vlaamse regering daarop wil inzetten, zodat bedrijven alleen nog leasewagens van de belastingen kunnen aftrekken als ze geen CO2 uitstoten.

Demir wil dat Marghem zo snel mogelijk de fiscaliteit voor bedrijfswagens aanpast “om de vloot van bedrijfswagens zo snel mogelijk te vergroenen en emissievrij te maken”. Maar voor haar kan niet worden ingebroken op bestaande contracten. “En er moet voldoende aanbod aan elektrische modellen zijn, zodat werknemers de auto als gezinswagen kunnen gebruiken.”

Ze wil dat de Vlaamse regering dan in overleg met de autosector een tandje bij steekt in het uitbouwen van het laadpalennetwerk in Vlaanderen.

Het kabinet van Demir verduidelijkt dinsdagochtend dat de minister ook concrete maatregelen wil van de federale regering die Vlaanderen kunnen helpen bij het realiseren van de klimaatdoelstellingen. Zo vraagt Zuhal Demir een verhoogde investeringsaftrek voor energiebesparende investeringen bij alle ondernemingen tot op het niveau van Nederland. De steun bedraagt daar 15 tot 55 procent op de ecologische meerkosten van essentiële investeringscomponenten, naargelang de technologie en de grootte van de onderneming.

Voorts pleit ze voor een uitbreiding van het verlaagd btw-tarief voor particulieren op heropbouw na sloop van de centrumsteden, zoals nu het geval is, naar het volledige grondgebied; en het fiscaal stimuleren van de zachte mobiliteit, alsook het gebruik van andere verkeersmodi dan personenwagens (stappen, fietsen, collectief vervoer).

Wat de hervorming van de fiscaliteit rond bedrijfswagen betreft, wijst het kabinet van Demir erop dat er geen timing naar voren geschoven wordt. De Vlaams minister herinnert eraan dat het voor haar niet mag gaan om een belastingverhoging. Dat betekent dat de fiscale aftrek behouden moet blijven.

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiMmh0dHBzOi8vd3d3Lm5pZXV3c2JsYWQuYmUvY250L2RtZjIwMTkxMjAzXzA0NzQ4NTQx0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿