2020年2月8日土曜日

Vic Swerts (Soudal) klopt Marc Coucke in strijd om Vlaams Disney - De Tijd

Vic Swerts, de oprichter van de siliconen- en lijmenproducent Soudal, en Frank Donck, de CEO van 3D Investors, hebben naar schatting 125 tot 150 miljoen euro veil voor een kwart in Studio 100.

Ze geven onder meer Marc Coucke en Gimv, die ook in de running waren voor het belang in de entertainmentgroep, het nakijken.

Studio 100, het bedrijf achter onder meer Plopsaland, Samson en Gert/Marie, Mega Mindy, Kabouter Plop en K3, wilde een nieuwe aandeelhouder aan boord hijsen, zodat de huidige eigenaars een deel van hun aandelen kunnen verkopen. De Antwerpse groep was tot nu in handen van de oprichters Gert Verhulst (33,6%) en Hans Bourlon (33,6%) en van de private-equitypoot van BNP Paribas Fortis (32,5%). Swerts, Bourlon en Verhulst kennen elkaar al langer van het netwerk rond de Onderneming van het Jaar, een bekroning die Studio 100 in 2009 en Soudal in 2011 in de wacht sleepten.

cashmachine
Studio 100 is - met een brutobedrijfswinstmarge (ebitda) van 35 procent op een omzet van 180 miljoen euro - een cashmachine, die bovendien weinig schulden torst.

De vier aandeelhouders hebben voortaan elk ongeveer een kwart van het bedrijf in handen. Een prijs werd niet vrijgegeven, maar de deal is volgens onze informatie 125 à
150 miljoen euro waard. Daardoor wordt de hele groep gewaardeerd op 500 tot 600 miljoen euro. Op basis van dat prijskaartje zouden de drie aandeelhouders elk 42 à 50 miljoen euro cashen. 

Swerts neemt via zijn familieholding Jonelinvest een belang van 17 procent en Frank Donck met 3D Investors van 8 procent. Swerts krijgt ook een zitje in de raad van bestuur van Studio 100. ‘Maar ik ga me niet bemoeien met het management’, zegt de ondernemer, die gisteren 80 jaar werd. ‘De vraag is of dat met een aandeelhouder als Marc Coucke door zijn ervaring in de entertainmentbusiness niet anders zou zijn geweest.’

Schoonzoon

Swerts en Donck kennen elkaar al lang. Swerts’ schoonzoon, Jurgen Vandervelden, die directeur Belux is bij Soudal, en Donck waren allebei een tijdje actief bij Investco, de voorloper van KBC Private Equity. Beide ondernemers zijn ook betrokken bij Opening the Future, een initiatief van de serieondernemer Urbain Vandeurzen rond hersenziekten. ‘Ik ben blij dat Frank Donck een derde van het bedrag bijlegt, want de volledige som zou iets te veel geweest zijn’, zegt Swerts.

De nieuwe aandeelhouders brengen geen extra kapitaal in. Dat zou ook niet nodig zijn. Het Vlaamse Disney is - met een brutobedrijfswinstmarge (ebitda) van 35 procent op een omzet van 180 miljoen euro - een cashmachine, die bovendien weinig schulden torst.

De zoektocht naar een vierde aandeelhouder werd in de herfst gelanceerd. Meer dan tien kandidaten maakten hun interesse bekend. Na een eerste selectie bleef een zestal over, zowel uit binnen- als uit buitenland. De verkopende aandeelhouders van Studio 100 werden bijgestaan door BNP Paribas Fortis (M&A-adviseur) en Allen&Overy (juridisch adviseur). De nieuwe aandeelhouders werden ondersteund door Freshfields Bruckhaus Deringer en KBC Securities. 

Waarom wilde u zo graag mede-eigenaar worden van Studio 100, toch iets heel anders dan de siliconenbusiness?

‘Ik ken de twee oprichters, de heren Gert en Hans, al heel lang en heb heel veel respect voor wat ze bereikt hebben. Ik heb in het leven ook al wat bereikt, met een bedrijf dat naar 1 miljard euro omzet gaat. Helemaal in het begin hebben ze me gevraagd of ik geïnteresseerd was om in te stappen. Omdat ik op zoek was naar een diversificatie, kwam dat goed uit.’

U hebt Marc Coucke het nakijken gegeven?

‘Coucke is een man die centen heeft en al deels in de entertainmentbusiness aanwezig is. Dat pleitte voor hem. De vraag is of hij zich wegens die ervaring met het management zou moeien (Coucke is al aandeelhouder van onder meer RSC Anderlecht en van de indoorskipistes Snowworld, red.). Dat ben ik niet van plan. Mijn vrienden bij Studio 100 doen dat perfect.’  

U krijgt nochtans een zitje in de raad van bestuur. Gaat u niet mee richting geven aan de groep? 

‘Ik heb mijn handen vol met Soudal en dat rolt als een trein. Van mij gaan ze niet te veel last hebben in de raad van bestuur. Ze zullen het me wel vragen als ze denken dat ik iets kan betekenen. En nu moet ik u laten, want er zitten 130 mensen op mij te wachten voor een klassiek concert voor mijn verjaardag in ons Soudal-auditorium.’

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMieWh0dHBzOi8vd3d3LnRpamQuYmUvb25kZXJuZW1lbi9lbnRlcnRhaW5tZW50L3ZpYy1zd2VydHMtc291ZGFsLWtsb3B0LW1hcmMtY291Y2tlLWluLXN0cmlqZC1vbS12bGFhbXMtZGlzbmV5LzEwMjA2NzEyLmh0bWzSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿