2020年4月4日土曜日

Coronacrisis reduceert omzet Belgische bedrijven met een derde - De Tijd

Een significant aantal internationale bedrijven die in België gevestigd zijn, denkt er vanwege de coronacrisis aan om zijn operaties terug te brengen naar Europa en minder producten te importeren vanuit China of andere niet-Europese landen. Dat blijkt uit een bevraging bij 80 bedrijven van de Amerikaanse kamer van koophandel Belgium (AmCham Belgium) en consultancybedrijf Kearney.

Veel bedrijven verwachten bovendien binnen de zes maanden tot een jaar problemen met hun cashflow. De bevraging vond plaats tussen 26 en 30 maart, twee weken na de invoering van de beperkende maatregelen door de overheid vanwege de coronacrisis. Zowel grotere als kleinere bedrijven in alle sectoren verwachten een negatieve impact door de crisis, met dit jaar een verwachte daling van werkgelegenheid, inkomsten en investeringen in België van 10 tot 20 procent.

Bovendien verwachten de bedrijven op korte of iets langere termijn liquiditeitsproblemen voor hun Belgische operaties door de coronacrisis. Zo voorziet 18 procent al problemen binnen drie maanden, 48 procent binnen de zes maanden en 60 procent binnen de 12 maanden. Marcel Claes, Chief Executive van Amcham België, maakt zich daar grote zorgen over.

Door de huidige crisis herevalueert een significant aantal bedrijven bovendien de landen waar zij stukken aankopen en de landen waar zij produceren. Een derde van de bevraagde bedrijven verwacht dergelijke impact op lange termijn. 'Tot voor kort werd de 'supply chain' zoveel mogelijk op een globale manier georganiseerd. De laatste tijd werd dat iets bemoeilijkt door quota, beperkingen en handelsspanningen, maar als het interessant was, bleef men toch inzetten op die internationale schaal', zegt Yvan Jansen van Kearney.

Door de coronacrisis hebben veel bedrijven echter ingezien dat het makkelijker is om te opereren met meer controle over de bevoorradingsketen, waardoor het slimmer kan zijn om materiaal aan te kopen in Europa in plaats van bijvoorbeeld in China. 

 'We zijn van de illusie af dat goedkoper altijd beter is', aldus Jansen, die benadrukt dat China hét bevoorradingsland bij uitstek was geworden.  

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMidWh0dHBzOi8vd3d3LnRpamQuYmUvZG9zc2llcnMvY29yb25hdmlydXMvY29yb25hY3Jpc2lzLXJlZHVjZWVydC1vbXpldC1iZWxnaXNjaGUtYmVkcmlqdmVuLW1ldC1lZW4tZGVyZGUvMTAyMTg2NDguaHRtbNIBAA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿