Een tweede miljardendeal in vier dagen tijd bij D'Ieteren Groep. Carglass krijgt met BlackRock de invloedrijkste speler van Wall Street aan boord.
Een trio investeerders rond de fondsenreus BlackRock koopt 13 procent van Belron, het bedrijf boven Carglass. Ze waarderen Belron (schulden incluis) op 21 miljard euro, wat het aandeel van D'Ieteren Groep in de Carglass-moeder op 8,6 miljard brengt: 30 procent meer dan wat heel D'Ieteren maandagavond op de beurs waard was.
Het was al een tijd duidelijk dat de investeringsmaatschappij CD&R een koper zocht voor een deel van zijn belang in Belron. Analisten hielden daarbij rekening met een waardering van de Belron tussen 10 en 12,4 miljard euro. Het maakt de deal van maandag zo uitzonderlijk. Dat Belron het kroonjuweel van D’Ieteren Groep was, was al lang geen geheim meer. Maar de waardering van 21 miljard euro die de drie investeringsreuzen er maandagavond opplakten, verraste zelfs optimistische analisten.
De essentie
- Een aantal investeerders, waaronder BlackRock, koopt voor 2,2 miljard een belang in Carglass-moeder Belron.
- De Brusselse holding D'Ieteren heeft 50 procent van de aandelen in Belron, dat op 21 miljard euro gewaardeerd wordt (schulden incluis).
- Die waardering is aanzienlijk hoger dan de meeste analisten dachten.
- Vorige week kocht D'Ieteren nog voor 1,2 miljard euro een minderheidsbelang van 40 procent in TVH Parts.
BlackRock, het fonds van bijna 8.000 miljard dollar van oprichter en CEO Larry Fink, koopt samen met het Amerikaanse Hellman & Friedman en het Singaporese GIC 13 procent van Belron voor 2,23 miljard euro. CD&R tekent voor het gros van de verkoop, maar ook D’Ieteren Groep verwatert zijn belang van 54,8 naar 50,01 procent door het omzetten van preferente aandelen in gewone aandelen.
D’Ieteren blijft de grootste aandeelhouder (50,01 procent), gevolgd door het restant van CD&R (24 procent), Hellman & Friedman (9 procent), BlackRock en GIC (samen 4 procent). Het management en de oprichtersfamilie Lubner heeft de resterende 13 procent.
Gouden jaren
Belron is een van de grootste spelers ter wereld voor de herstelling en de vervanging van autoruiten, met Carglass als bekendste merk. Het bedrijf is al enkele decennia een onderdeel van D’Ieteren Groep . Dat haalde vier jaar geleden met de investeringsmaatschappij CD&R een partner aan boord om cash vrij te maken om te investeren in activiteiten buiten de autosector. Van die diversificatie kwam tot voor kort weinig terecht: D'Ieteren Groep kocht enkel het schriftjesmerk Moleskine, maar beleefde daar weinig plezier aan. Afgelopen vrijdag kwam dan alsnog die verwachte grote prooi. D'Ieteren Groep kocht voor 1,2 miljard euro een minderheidsbelang van 40 procent in de verkoper van onderdelen voor vorkliften, bouw- en landbouwmachines TVH Parts.
Profiel Belron
Voornaamste aandeelhouders: D’Ieteren Groep (50,01%), CD&R (24%), Hellman & Friedman (9%), BlackRock en GIC (4%), management en de oprichtersfamilie (13%).
Aantal klanten: 14,9 miljoen in 40 landen.
Omzet (2020): 3,9 miljard euro, verdeeld over VS (2,16 miljard euro), eurozone (1,2 miljard euro) en rest van de wereld (523 miljoen euro).
Aangepaste operationele winst: 583,1 miljoen euro.
Aangepaste operationele marge: 15 procent.
Nettowinst: 178 miljoen euro.
Aantal werknemers: 25.784.
De interesse voor Carglass en co. was groot omdat het bedrijf gouden jaren kent. De reden daarvoor zit in het vierletterwoord ADAS (advanced driver assistance systems). ADAS is een verzamelnaam voor een groeiend arsenaal gesofisticeerde rijhulp- en veiligheidssystemen in nieuwe auto’s. Bij elke vervanging van ruiten moeten die sensoren, radars en camera’s worden gekalibreerd. Dat vereist specialistenwerk en veel investeringen. Kleine spelers hebben vaak onvoldoende diepe zakken om die technologische markt actief te blijven volgen. Vanaf 2022 moeten alle personenwagens met ADAS worden uitgerust.
CD&R betaalde eind 2017 620 miljoen euro voor het belang van 40 procent in Belron en heeft zich dat niet beklaagd. Belron groeide sindsdien fors. Dat zette de twee hoofdaandeelhouders ertoe aan meermaals extra schulden op de balans van het bedrijf te zetten, wat leidde tot forse dividenden en uitkeringen. CD&R cashte op die manier al zo’n 900 miljoen euro en verdiende zijn inleg al ruimschoots terug. Voor de prijs die BlackRock en co. nu betalen, is de waarde van Belron in vier jaar tijd meer dan vertienvoudigd.
Cashmachine
Belron geldt al lange tijd als het kroonjuweel van de Brusselse familiale holding D'Ieteren Groep. De holding bestaat naast Belron uit D'Ieteren Auto, dat de Volkswagen-merken VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche etc. importeert en gedeeltelijk via eigen dealers verkoopt. Verder heeft de groep een vastgoedpoot en Moleskine.
Analisten schatten tot vorige maand dat Belron tussen 10 en 12,4 miljard euro waard is. Gezien de marktkapitalisatie van D'Ieteren Groep - ruim 6 miljard euro - kregen beleggers de autodivisie, het vastgoed, Moleskine en de cashberg er 'gratis' bij. De holdingkorting werd door de meeste analisten op ongeveer 30 procent geschat.
Daar kwam afgelopen vrijdag verandering in door de instap in TVH Parts. De cashberg van meer dan 2 miljard euro werd gehalveerd en in ruil komt er een cashmachine van formaat: TVH Parts draait een operationele winstmarge van meer dan 20 procent. Een niveau dat zelfs het kroonjuweel Belron niet haalt (15 procent).
0 件のコメント:
コメントを投稿