De historisch lage vrachttarieven voor het transport van ruwe olie zijn een zware gesel voor de Antwerpse tankerrederij Euronav. Die maakte in het tweede kwartaal bijna 90 miljoen euro verlies.
Euronav moet een van de weinige bedrijven op de beurs van Brussel zijn waarvoor het tweede kwartaal van vorig jaar, in volle lockdownperiode, beter was dan het tweede van dit jaar. Toen boekte Euronav een superkwartaal dankzij hoge vrachttarieven. Het grote en plotse overaanbod van olie maakte dat oliebedrijven hun waar doelloos lieten ronddobberen op zee in afwachting van een koper.
Maar het tij keerde snel. In het voorbije tweede kwartaal ging de olietankerrederij gebukt onder historisch lage vrachttarieven. In april-juni verdiende Euronav met zijn VLCC’s (supertankers van 200.000-320.000 ton) die op de spotmarkt worden aangeboden (in de Tankers International Pool), gemiddeld nog maar 11.000 dollar per dag. Dat was vorig jaar nog 81.500 dollar. Ook het gemiddeld vrachttarief voor de Suezmax-tankers (120.000-200.000 ton) vielen ruim 50.000 dollar lager uit dan vorig jaar.
De oorzaak is een stevige ontwrichting op de markt voor olietransport. Die gaat gebukt onder een fors gedaalde vraag, drastisch minder reisverkeer, Iraniërs die met illegale schepen de oliehandel bezoedelen en veel te veel schepen die op veel te weinig ladingen jagen
De omzet kelderde in die moeilijke context met 75 procent van ruim 400 miljoen naar nog amper 100 miljoen euro. Onder de streep prijkt een verlies van 89 miljoen, waar vorig jaar nog een winst van 260 miljoen euro stond. Er lijkt niet onmiddellijk beterschap op komst. 'Voorlopig vertaalt het vooruitzicht op een volumeverhoging door de olieproducerende landen zich niet in hogere tarieven', zegt CEO Hugo De Stoop.
0 件のコメント:
コメントを投稿