De holding van de familie Boël stapt aan boord van de Duitse start-up SellerX, die zelf investeert in succesvolle handelaren die hun producten slijten via het platform van Amazon.
'Wij maken handelaren die verkopen via het platform van de internetgigant Amazon miljonairs.' Dat is wat oprichters Malte Horeyseck en Philipp Triebel van SellerX beloven. Het duo startte vorig jaar een bedrijf op dat succesvolle Amazon-verkopers met een eigen merk wil overnemen en wereldwijd uitbouwen.
Grote investeringsfondsen zien brood in het opkoopmodel van SellerX, dat na amper één jaar al 250 mensen aan boord heeft. Het Duitse bedrijf tankt 100 miljoen euro bij L Catterton, een investeringsfonds van de luxegroep LVMH en diens eigenaar Bernard Arnault, de Belgische beursgenoteerde holding Sofina en de bestaande aandeelhouders Cherry Ventures, Felix Capital en 83North.
300 miljard omzet
Investeerders zien in SellerX een manier om indirect te profiteren van de sterke groei van het e-commerceplatform van Jeff Bezos, een van de grote winnaars van de pandemie. Het platform voor handelaren - FBA, een afkorting voor Fulfillment by Amazon - is een dienst waarbij de hele logistiek, van de opslag van producten, het klaarmaken en de verzending gebeurt door Amazon. Ruim 5 miljoen handelaren verkopen hun producten via FBA en waren vorig jaar goed voor naar schatting 300 miljard dollar omzet - meer dan de 190 miljard dollar die Amazon voor eigen rekening verkoopt.
Tussen de miljoenen FBA-verkopers zitten er ruim 50.000 die meer dan 1 miljoen dollar omzet draaien. In die vijver gaan SellerX en andere zogenaamde FBA-aggregatoren op jacht naar overnames. Die FBA-aggregatoren leggen miljoenen tot tientallen miljoenen op tafel voor goede verkopers van goede producten waarvan de omzet nog snel kan opgekrikt worden door samenvoeging, een professioneel management, extra marketinginspanningen en een uitbreiding naar andere platforms.
De jacht op Amazon-verkopers is big business en trekt miljarden durfkapitaal aan.
Erg gegeerd zijn de verkopers van 'category leaders', producten die bovenaan op de lijst met populaire items staan. Wat de producten zijn, maakt op zich niet veel uit: de eerste overname door SellerX was een verkoper van penselen, verf en andere benodigdheden voor kunstschilders. Nu zitten er meer dan 30 merken in portefeuille: van huishoudartikelen en dierenvoeding tot tuingereedschap.
De jacht op Amazon-verkopers is big business en trekt veel durfkapitaal aan. Het gespecialiseerde adviesbureau Hahnbeck lijstte 65 FBA-acquirers op die samen 7,36 miljard dollar hebben opgehaald om Amazon-verkopers 'op te rollen'. In de sector wordt de overnamestrijd gezien als het digitale equivalent van het innemen van de beste locaties in 's werelds bekendste winkelstraten.
0 件のコメント:
コメントを投稿