2021年8月6日金曜日

Bpost vraagt ook kaderleden pakjes te bezorgen tijdens eindejaarspiek - De Tijd

Bpost verhoogt zijn winstverwachtingen voor het volledige jaar. Om de pieken in de pakjesbezorging tijdens het eindejaar op te vangen, vraagt het alle kaderleden enkele weken bij te springen.

Bpost is back. Kersvers topman Dirk Tirez toonde zich in zijn conferencecall opgetogen over de resultaten die de Belgische postgroep het afgelopen kwartaal en halfjaar neerzette. Bpost boekte in het tweede kwartaal 1,0379 miljard euro omzet. Dat is 1,4 procent minder in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, toen de inkomsten uit mail - tijdens covid werd meer post verstuurd - en de aanhoudende e-commerceactiviteiten - meer pakjes - hoog lagen. Analisten rekenden op 1,04 miljard. De bedrijfswinst steeg wel, met 31,6 miljoen euro naar 106,6 miljoen euro. Duidelijk beter dan de 94 miljoen euro die analisten hadden vooropgesteld.

Bpost

  • Omzet (eerste jaarhelft 2021): 2,057 miljard euro (+3,5% ten opzichte van eerste jaarhelft 2020)
  • Brutobedrijfswinst (ebitda): 348,6 miljoen euro (+27,7%)
  • Aangepaste bedrijfswinst: 222,1 miljoen euro (+47,5%)
  • Nettowinst: 157,9 miljoen euro (+57,5%)
  • Vrije kasstroom: 90,3 miljoen euro (-65,8%)
  • Nettoschuld: 489,4 miljoen euro (-9,3%)
  • Aantal werknemers (en uitzendkrachten): 37.911 (+4,5%)

De afdeling mail en retail tekende in het tweede kwartaal voor de helft van de inkomsten (508 miljoen euro). De omzet daar steeg met 8,5 procent dankzij de Covid-19-communicatie en de positieve impact van de stijging van de posttarieven. De winst verdubbelde tot 71,3 miljoen euro. Het postvolume steeg met 1,4 procent. Voor de pakjes was er een groei van 2,9 procent.

Tirez verwacht dat de brievenpost op termijn - zoals in normale, niet-covidjaren - opnieuw gaat dalen als gevolg van de digitalisering. De opbrengsten uit de pakjesafdeling in Europa en Azië daalden met 3,9 procent tot 283,4 miljoen euro. De winst steeg met 7,1 procent naar 34,7 miljoen euro.

De pakjesactiviteit in Noord-Amerika, waar Bpost het e-commercedienstenbedrijf Radial uitbaat, boekte 309,8 miljoen euro omzet, een daling van 12,5 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Toen kreeg Radial als gevolg van de pandemie extra volumes binnen door de sluiting van de winkels en de sterke stijging van de verkoop van ontsmettingsmiddelen en aanverwante producten.

Tirez: 'De sterke groei van nieuwe klanten volstond niet om de eenmalige piek van vorig jaar te evenaren.' Het lang gecontesteerde Radial - Bpost betaalde er 825 miljoen dollar voor - boekte 10,8 miljoen euro winst, een daling van 6,8 miljoen.

Aan alle mensen in de centrale diensten en aan kaderleden vragen we in de periode tussen Black Friday en Nieuwjaar twee à drie weken mee te werken in de pakjesbezorging.
Dirk Tirez

Tirez wil de Radial-services - logistieke en webdiensten voor grote bedrijven die aan e-commerce doen - vanaf september ook in België aanbieden. In het najaar wil hij een e-commercemagazijn openen dat Belgische kmo's helpt bij de logistiek van hun webshop. Bpost opende vorig jaar in het Nederlandse Roosendaal een gigantisch, door robots aangestuurd e-commercemagazijn via zijn dochter Active Ants. Die formule komt ook naar ons land.

Om de distributie van pakjes verder aan te zwengelen, haalde Tirez de voormalige CEO parcels & logstics van PostNL, Gerrit Mastenbroek, binnen. Hij gaat Tirez adviseren over het optimaliseren van de rondes, de prijzenpolitiek en de dienstverlening.

€340 miljoen
Bedrijfswinst
CEO Dirk Tirez verwacht dat de bedrijfswinst dit jaar boven 340 miljoen euro uitkomt.

Tirez verhoogde zoals verwacht de winstprognoses van het bedrijf. 'Als gevolg van de sterke resultaten in het tweede kwartaal en op basis van de normalisering van de e-commerceactiviteiten voor de rest van het jaar verwachten we dat de bedrijfswinst dit jaar boven 340 miljoen euro uitkomt', zei hij. In mei had de CEO een winst van 'minstens 310 miljoen' voorspeld. Dat zou meteen het niveau zijn van 2019. Analisten hadden de lat ondertussen al op 337 miljoen gelegd.

Bpost bezorgt dagelijks gemiddeld meer dan 5 miljoen brieven en 450.000 tot 500.000 pakjes. Tirez verwacht dat dit tijdens de piekperiodes rond Black Friday en eindejaar stijgt tot pieken van 750.000 pakjes per dag.

Tirez: 'We hebben tal van maatregelen genomen om die pieken zo goed mogelijk op te vangen. Aan alle mensen in de centrale diensten en aan alle kaderleden - 2.000 à 3.000 mensen - hebben we een oproep gedaan om in de periode tussen Black Friday en kerst en Nieuwjaar twee tot drie weken mee te werken in de pakjesbezorging, in het transport en in de sorteercentra.' De CEO lanceerde die interne oproep enkele weken geleden. 'De belangstelling is groot, maar er zijn nog veel mensen met vakantie. In september weten we hoeveel mensen meedoen. Ook ik zal solidair meehelpen.'

Ook ik zal solidair meehelpen in de pakjesbezorging tijdens de piekperiodes.
Dirk Tirez

De afgelopen maanden werden in Brussel en in het Antwerpse her en der leveringsproblemen gesignaleerd bij de postbedeling. 'In sommige regio's kampen we met personeelstekorten', zegt Geert Cools van ACOD Post. 'Studenten die afhaken of mensen die plots wegvallen. Het is geen structureel probleem, maar we vrezen wel dat we in het najaar te weinig postbodes en sorteerders gaan hebben om de pieken op te vangen. Door de economische groei van de jongste maanden is het bovendien heel moeilijk om mensen te rekruteren. We zitten met veel vacatures.'

Tirez erkent de schaarste op de arbeidsmarkt - 'Dat geldt voor heel België' - maar wil niet ingaan op mogelijke tekorten aan werknemers om pakjes en post te verdelen. 'We halen onze kwaliteits- en leveringsnormen.'

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMie2h0dHBzOi8vd3d3LnRpamQuYmUvb25kZXJuZW1lbi9kaWVuc3Rlbi9icG9zdC12cmFhZ3Qtb29rLWthZGVybGVkZW4tcGFramVzLXRlLWJlem9yZ2VuLXRpamRlbnMtZWluZGVqYWFyc3BpZWsvMTAzMjQyMjYuaHRtbNIBAA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿