Binnen de Europese Unie is een akkoord bereikt om grote techbedrijven zoals Google en Facebook aan banden te leggen. Er komen nieuwe regels die monopolievorming moeten verhinderen. Ook zal de privacy van de gebruikers iets beter beschermd worden. Op het niet naleven van de regels staan monsterboetes die kunnen oplopen tot 10 procent van de omzet van die big techbedrijven, en zelfs 20 procent bij herhaalde inbreuken.
Onderhandelaars van het Europees Parlement en van de lidstaten hebben gisteravond laat een akkoord bereikt over een nieuwe wet inzake digitale markten (Digital Markets Act, DMA). Die voert nieuwe verplichtingen en verbodsbepalingen ('do's and don'ts') in voor de grootste onlineplatforms - de zogenoemde "big tech". De wet werd meteen als een enorme doorbraak bejubeld.
Het gaat over bedrijven als Apple, Meta - het bedrijf boven Facebook - of Google, Amazon of Microsoft: bedrijven met een beurswaarde boven de 75 miljard euro of een jaaromzet van meer dan 7,5 miljard. De écht grote jongens dus.
Minder monopolies
Bedoeling is dat zij minder makkelijk een monopolitiepositie kunnen opbouwen en behouden, en kleinere spelers niet langer uit de markt kunnen concurreren. Dat doen ze nu door bijvoorbeeld eigen producten bovenaan de zoekresultaten te plaatsen of bepaalde diensten vooraf te installeren.
De big techbedrijven zullen ook verplicht worden om
kleinere spelers toegang te geven tot hun data. Een voorbeeldje: een
zoekmachine als Google wordt beter naarmate er meer zoektermen ingevoerd
worden. De grootste zoekmachine heeft dus altijd een competitief
voordeel. Om dat af te toppen zou Google gegevens over de zoektermen
kunnen doorspelen aan kleinere concurrenten.
Tegelijk zouden de apps van verschillende merken - groot en klein - met elkaar moeten kunnen samenwerken en communiceren. Zo zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld vanuit Signal of Telegram - kleinere berichtendiensten - berichten in contacten hun Whatsapp te krijgen.
Meer innovatie
"Op korte termijn moet dit ook toelaten dat gebruikers meer keuze krijgen", zegt Friso Bostoen, onderzoeker Consumentenrecht en Marktcompetitie aan de KU Leuven, in "De Ochtend" op Radio 1. "De keuze waar je apps downloadt, welke programma's je gebruikt of wat je doet met data."
Op de langere termijn is het een verhaal van innovatie. "Nu leeft de idee dat de grote spelers innovatie fnuiken. Als de kleine spelers meer kansen met hun producten krijgen, zou dat anders moeten zijn. Europa is nu een voorloper: het is de eerste keer dat er zo'n wet komt. De VS en China komen nu al inspiratie opdoen bij de EU."
Zal het allemaal veel verschil maken? Dat is onduidelijk. Zeker is wel dat er monsterboetes bij de DMA horen: tot tien procent van de omzet voor overtredingen, en zelfs twintig procent bij herhaalde inbreuken.
De Digital Market Act is overigens het eerste deel van een tweeluik. Er ligt ook nog een Digital Services Act op de plank, die nog niet gestemd is. Die DSA gaat niet zo zeer over eerlijke concurrentie maar wel over een betere bescherming van de gebruiker online.
0 件のコメント:
コメントを投稿