2022年3月19日土曜日

Supermarkten grijpen in tegen hamsteraars: verkoop bloem en olie beperkt - De Standaard

De supermarkten Colruyt, Okay, Jumbo en Lidl beperken de verkoop van enkele producten. De oorlog lijkt immers tot hamsteren aan te zetten. Andere retailers in België limiteren de verkoop niet en roepen op tot gezond verstand.

Colruyt, de grootste supermarktketen van het land, heeft de verkoop van bloem en olie gelimiteerd tot telkens twee producten per klant. Een klant kan dus twee pakken bloem kopen en twee flessen olie. Het gaat zowel om zonnebloemolie als andere oliën (olijfolie, slaolie ...).

Aan de rekken van bloem en olie zijn affiches opgehangen die de klant over de maatregel moeten informeren. Het is voor het eerst sinds de coronacrisis in 2020 dat er opnieuw beperkingen worden opgelegd.

Volgens woordvoerster Hanne Poppe is er nochtans voldoende voorraad om aan een normale vraag te voldoen. ‘Maar de consumptie is de laatste dagen niet meer normaal.’ Colruyt denkt dat de berichten over prijsstijgingen en mogelijke aanvoerproblemen de klanten aanzetten om meer in te slaan dan nodig.

‘De aankoopbeperking is een preventieve maatregel, om ons personeel toe te laten de rekken aan te vullen en alle klanten de mogelijkheid te bieden een aankoop te doen.’ De beperking geldt voor de supermarkten ‘Colruyt Laagste Prijzen’ en Okay, niet voor Bioplanet en Spar.

De Jumbo-keten heeft zelfs een beperking van één fles zonnebloemolie per klant ingevoerd. Ook Delhaize signaleert een verhoogde verkoop van bloem en zonnebloemolie. ‘We roepen de klanten op om solidair te zijn en niet meer te kopen dan nodig, maar we rantsoeneren niet. ­Beperkingen zijn niet aan de ­orde’, reageert Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver.

Toiletpapier

De discounter Lidl voert dan weer een rantsoenering van toilet­papier en groenteconserven in, naast een beperking op olie. Ook hier zijn twee verpakkingen de norm, behalve voor toiletpapier. Daar mag je drie verpakkingen van kopen.

Toen de coronacrisis losbarstte, begonnen consumenten massaal toiletpapier te hamsteren. De supermarktfederatie Comeos waarschuwde al dat de berichten over prijsstijgingen en aanvoerproblemen als gevolg van de oorlog de mensen konden aanzetten om te hamsteren.

‘We lanceren een constructieve oproep om solidair te zijn en te zorgen dat er genoeg is voor iedereen en dus alleen het nodige te kopen. Er zijn geen tekorten, maar we willen de verkoop temperen. We merken dat de berichtgeving over de oorlog ervoor zorgt dat de vraag stijgt, en we willen een situatie zoals twee jaar geleden vermijden’, aldus de woordvoerster van Lidl.

Geen beperkingen bij Carrefour en Aldi

Carrefour legt geen limieten op. ‘Er is geen bevoorradingsprobleem. We hebben voldoende stock’. Idem bij Aldi: ‘Voorlopig gaan we de verkoop niet beperken. We merken wel een grotere vraag naar zonnebloemolie, bloem en pasta. Maar we kennen geen stockproblemen’.

Oekraïne en Rusland behoren tot de grootste producenten wereldwijd van tarwe en zonnebloemolie. Door de oorlog bestaat de vrees voor bevoorradingsproblemen en tekorten, met grote prijsstijgingen tot gevolg.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LnN0YW5kYWFyZC5iZS9jbnQvZG1mMjAyMjAzMThfOTUyMzMyNTHSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿