2022年3月22日火曜日

Na Colruyt en Lidl, ook Carrefour en Aldi beperken verkoop van producten: "Geen tekorten, maar consumenten kopen meer" - VRT NWS

Vier supermarktketens in ons land leggen intussen al beperkingen op bij de verkoop van bepaalde producten. Na Colruyt en Lidl doen ook Aldi en Carrefour dat, omdat ze merken dat consumenten hun winkelgedrag aanpassen, en zo anticiperen op de eventuele schaarste van producten door de oorlog in Oekraïne. Maar verzekeren de supermarkten: er zijn op dit moment géén tekorten. Een overzicht van welke winkelketen welke beperkingen invoert.

De oorlog in Oekraïne heeft voorlopig geen gevolgen voor het aanbod in de Belgische supermarkten. Maar omdat zowel Oekraïne als Rusland tot de grootste producenten wereldwijd van tarwe en zonnebloemolie behoren, wordt er op termijn voor tekorten gevreesd, met prijsstijgingen tot gevolg. Daarom zien supermarkten dat sommige consumenten beginnen te hamsteren, en dat willen ze door gerichte beperkingen op de verkoop van sommige producten een halt toeroepen.

Supermarktketen Aldi voert een duidelijke regel in voor al zijn winkels: van oliën, tarwebloem en bakmixen mogen klanten maximaal drie stuks per kassaticket aankopen. Klanten worden hierover geïnformeerd via affiches in de winkels.

"Onze leverancier kan momenteel de productie aan, maar door de plotse hevige piek in verkoop van deze producten kan de logistieke keten niet volgen", laat de winkelketen weten.

Bij Carrefour geldt geen algemene regel: elke winkeldirecteur beslist zelf of er beperkingen worden opgelegd. "Door berichten in de media hebben een aantal consumenten hun gedrag aangepast en hebben we een stijgende vraag vastgesteld naar bepaalde producten", zo klinkt het.

Voor het weekend al besliste Colruyt om in al zijn winkels de verkoop van bloem en olie te beperken. Specifiek geldt er een beperking voor zonnebloemolie en andere types olie die als alternatief hiervoor gebruikt worden, zoals slaolie of olijfolie. Naar die twee producten was de vraag al een tijdje toegenomen. 

Concreet mogen klanten per kassaticket maximaal twee stuks olie en twee stuks bloem aankopen. Affiches in de specifieke rayons wijzen klanten daarop. Die regel geldt in alle Colruyt en Okaywinkels, maar niet bij Spar of Bio-Planet, die ook deel uitmaken van de Colruytgroep. Dat onderscheid is er omdat klanten bij Colruyt of Okay vaker grotere hoeveelheden aankopen.

Ook Colruyt benadrukt dat er momenteel geen tekorten zijn, en dat de aanvoer van olie en bloem normaal verloopt. "Maar de consumptie is de laatste dagen niet meer normaal, daarom voeren we deze preventieve maatregel in, om alle rekken aan te vullen, en alle klanten de mogelijkheid te bieden om hun inkopen te doen", zo klinkt het.

Lidl beperkt dan weer de verkoop van olie, groentenconserven en toiletpapier. Elke klant mag maximaal twee stuks aankopen. Voor toiletpapier - een populair product bij hamsteraars in de allereerste coronalockdown - geldt een beperking van drie pakken per klant

"We lanceren een constructieve oproep om solidair te zijn en ervoor te zorgen dat er genoeg is voor iedereen door alleen het nodige te kopen. Er zijn geen tekorten, maar we willen de verkoop temperen", zegt Lidl.

Ook Delhaize heeft gemerkt dat de vraag naar bloem en olie is toegenomen, maar legt voorlopig geen beperkingen op. De supermarkt vraagt haar klanten wel om niet meer te kopen dan nodig is. "Er is voldoende keuze en volume. We roepen op het gezond verstand te gebruiken", laat een woordvoerder weten aan Belga.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiQmh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMi8wMy8yMS9zdXBlcm1hcmt0ZW4tcmFudHNvZW5lcmVuL9IBAA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿