De politievakbonden zijn het niet eens met de maatregelen van de federale politie om de energiefactuur te verlagen. Dat schrijft Het Nieuwsblad en het nieuws is bevestigd aan onze redactie. Het gaat van het verlagen van de verwarming tot een suggestie om zuiniger te rijden. "Het welzijn van het personeel komt in het gedrang."
Tijdens de energiecrisis is besloten om bij verschillende overheidsdiensten op energie te besparen. Ook de top van de federale politie heeft toen een plan uitgewerkt. Volgens de politievakbonden is dat plan enkel in november met hen gecommuniceerd en is er daarna met hun opmerkingen weinig gebeurd. Daarna zou het in alle stilte zijn doorgevoerd.
Onze redactie heeft contact opgenomen met de federale politie, maar die wenst voorlopig niet te reageren. We konden de nota met de energiebesparende maatregelen uit november wel inkijken.
Volgens die nota mag de verwarming overdag of bij permanentiediensten maximaal nog op 19 graden Celsius worden ingesteld. Waar ’s nachts niet gewerkt wordt, mag het maximaal 14 graden Celsius zijn.
"19 graden is veel te koud", zegt Joery Dehaes van de christelijke politievakbond daarover aan VRT NWS. "Mensen op de noodcentrale werken nu met een muts op en een dekentje op de schoot." Elektrisch bijverwarmen is niet meer toegestaan, behalve in verouderde gebouwen waar de temperatuur precies instellen niet mogelijk is.
"De temperatuursrichtlijnen worden lager gezet in gemeenschappelijke ruimtes waar geen werkplekken zijn gevestigd", klinkt het nog in de nota. Hier en daar kan het binnen dus nog kouder zijn dan 19 graden. Ook eigen elektrische toestellen gebruiken, zoals een koffiezet of waterkoker, of het opladen van de batterij van een elektrische fiets is niet meer toegestaan.
Zuiniger rijden
Voor de rest staan in de nota vooral heel wat sensibiliserende adviezen om bewuster om te gaan met energie. Zoals: neem de trap in plaats van de lift en douche niet langer dan nodig. "Daar hebben we natuurlijk geen enkel probleem mee", zegt Dehaes. "Het gaat ons om de maatregelen die het welzijn van ons personeel in het gedrang brengen."
Hij verwijst daarmee onder meer naar de eerder genoemde richtlijnen voor temperatuur. Daarnaast wordt door de nota ook nog gevraagd om – zeker overdag – zo weinig mogelijk de lichten aan te steken. "Het moet natuurlijk wel werkbaar blijven", zegt Dehaes daarover.
Ik hoop dat we kunnen bijsturen naar de volgende winter toe
Ook over verplaatsingen en rijgedrag zijn er enkele adviezen. Er wordt gevraagd om zoveel mogelijk digitaal te vergaderen, verplaatsingen met dienstvoertuigen te beperken tot het strikt noodzakelijke en bij die verplaatsingen zoveel mogelijk te carpoolen. "Denk er ook aan om de motor niet onnodig te laten draaien", staat er nog in de nota.
Bij die suggesties wordt ook een "ecologische rijstijl" aangehaald, maar gezien het woordgebruik lijkt het niet om een verplichting te gaan. "Een snelheid rond 100 km/u op de snelweg voor ritten waarbij geen sprake is van een operationele dringendheid kan ook een belangrijke impact hebben op ons brandstofverbruik", klinkt het. Een impact die Dehaes "een druppel op een hete plaat" noemt.
De vakbonden vragen daarom opnieuw overleg over de maatregelen. "Toen we de nota te zien kregen was het november, stond de winter voor de deur en waren de energieprijzen nog veel hoger", zegt Dehaes. "Ondertussen zijn de prijzen gedaald. Moet de nota niet geactualiseerd worden en rekening houden met onze opmerkingen? Ik hoop dat we die kunnen bijsturen naar de volgende winter toe."
0 件のコメント:
コメントを投稿